Carian Google untuk 'beli emas' melonjak 64% apabila panik terhadap isu kemelesetan meningkat | DagangNews Skip to main content

Carian Google untuk 'beli emas' melonjak 64% apabila panik terhadap isu kemelesetan meningkat

Oleh Andreja Stojanovic

EMAS telah menjadi aset yang sangat menarik sejak permulaan tahun 2024, didorong rali kukuhnya ke paras tertinggi baharu sepanjang masa dan ramalan penganalisis bahawa ia boleh meningkat hingga dan melebihi AS$3,000.

 

Bagaimanapun, minat terhadap komoditi itu mencapai tahap lain pada awal Ogos ini.

 

Malah, penyelidikan Finbold mendapati tempoh antara 31 Julai dan pra-pasaran pada 6 Ogos, minat terhadap istilah carian 'beli emas' melonjak 63.93% daripada 61 kepada 100 di Google Trends.

 

Angka itu juga jauh lebih tinggi berbanding pada bila-bila masa lain dalam tempoh yang ditinjau, yang meliputi 90 hari antara 6 Mei dan 6 Ogos 2024.

 

Peningkatan pesat dalam rasa ingin tahu tentang pelaburan dalam jongkong boleh dikaitkan dengan panik kemelesetan yang bermula dengan mesyuarat Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) pada dua hari terakhir bulan Julai dan diperkukuh oleh laporan pekerjaan pada hari Jumaat, 2 Ogos.

 

Mengapa ketakutan mendorong pelabur membeli emas

Sebab utama minat melonjak dalam istilah carian 'beli emas' ialah peranan logam berharga sebagai tempat selamat untuk kekayaan semasa krisis.

 

Selama berabad-abad, emas telah dilihat sebagai tulang belakang kepada banyak mata wang yang ditemui di seluruh dunia dan telah didambakan dan dihargai oleh banyak tamadun selama berabad-abad.

 

Sejarah sedemikian, bersama-sama dengan prestasinya dalam pasaran abad ke-20 dan awal abad ke-21 - termasuk melalui peristiwa seperti Great Recession (Kemelesetan Besar) - telah mengukuhkan peranan komoditi sebagai penyimpan nilai.

 

 

parafrasa

 

 

Reputasi itu diperkukuh lagi dengan emas sebagai aset ketara dalam bekalan terhingga — dan yang semakin sukar untuk diekstrak apabila lebih banyak rizab berkurangan — dan oleh itu tidak terdedah kepada inflasi seperti kebanyakan mata wang dan aset lain.

 

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, logam berharga itu menerima satu lagi sokongan untuk nilainya - penggunaan industri dalam elektronik.

 

Malah, walaupun emas kebanyakannya masih digunakan sebagai kenderaan pelaburan atau komponen utama barang kemas atau barangan berprestij lain, komoditi itu semakin digunakan oleh industri semikonduktor dan telah memainkan peranan penting dalam ledakan kecerdasan buatan (AI) yang berterusan.

 

Namun, walaupun penggunaan industri sedemikian telah membantu memacu rali emas, ia juga memberikan risiko kepada kestabilannya. Sekiranya permintaan pembuatan untuk logam itu berkurangan disebabkan oleh gelembung pecah atau alternatif dibiayai, harga komoditi itu juga boleh berkurangan.

 

Mengapa pelabur mencari tempat yang selamat

Tidak kira faktor yang menyumbang kepada peranan emas sebagai penyimpan nilai, trend carian mendedahkan emas terus membanggakan reputasi sedemikian sehingga 2024.

 

Faedah sedemikian telah didorong oleh penumpuan faktor, yang bermula pada 31 Julai kerana Rizab Persekutuan secara serentak semuanya berjanji untuk menurunkan kadar faedah pada September dan memberi amaran tentang keretakan dalam pasaran buruh.

 

 

hikayat

 

 

Kebimbangan telah disahkan apabila data menunjukkan ekonomi AS mencipta kira-kira 60,000 pekerjaan yang lebih sedikit daripada yang dijangkakan. Berita itu membawa kepada jualan besar-besaran harian dan sesi lanjutan yang menjejaskan saham dan pasaran mata wang kripto.

 

Kebimbangan kemelesetan nampaknya mencapai titik didih menjelang Isnin, 5 Ogos 2024 bila pasaran saham Jepun dan Taiwan mengalami hari terburuk dalam beberapa dekad.

 

Walaupun pasaran AS juga mengalami kekalahan, penutupan mereka terbukti lebih baik daripada pembukaannya, walaupun kebimbangan akan berlakunya kemalangan masih belum dihapuskan. - DagangNews.com