CelcomDigi adakan perbincangan strategik 5G menerusi sesi meja bulat MY5G CEO 2023 | DagangNews Skip to main content

CelcomDigi adakan perbincangan strategik 5G menerusi sesi meja bulat MY5G CEO 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 17 Okt - Sebagai sebahagian daripada Siri CelcomDigi MY5G yang bertujuan untuk mempercepatkan penggunaan 5G merentas perniagaan dan memacu pembangunan serta kepimpinan dalam kalangan peneraju perniagaan di Malaysia, CelcomDigi Bhd menganjurkan edisi ketiga CelcomDigi MY5G CEO Roundtable terakhir untuk tahun ini.

 

Sesi meja bulat, yang dihadiri oleh ketua-ketua industri, memberikan pandangan tentang bagaimana perniagaan di seluruh dunia telah menerima teknologi yang dikuasakan 5G dan memanfaatkan rumusan digital seperti kecerdasan buatan (AI), internet kebendaan (IoT) dan pembelajaran mesin untuk memajukan usaha transformasi digital mereka dan memacu pertumbuhan perniagaan.

 

Edisi ketiga sesi meja bulat CEO ini diadakan dengan kerjasama pemimpin strategik dan pemboleh teknologi global dengan pembesar suara daripada Amazon Web Services, Boston Consulting Group, Huawei dan SK Telecom.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CelcomDigi, Datuk Idham Nawawi berkata, pihaknya komited membina ekosistem 5G mampan dengan mewujudkan sinergi dengan industri berbeza, memanfaatkan rumusan inovatif serta teknologi 5G yang boleh membantu meningkatkan kecekapan dan pertumbuhan perniagaan mereka, selaras dengan agenda digital negara.

 

"Kami telah melihat bagaimana peralihan daripada 3G kepada 4G menyaksikan kelahiran ekosistem baharu sepenuhnya, aplikasi, dan perkhidmatan. Begitu juga, 5G juga akan memberikan peluang yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk mencipta cadangan perniagaan nilai baharu, aplikasi inovatif dan perkhidmatan yang masih belum kami bayangkan. 

 

"Sebagai pemboleh 5G di Malaysia, kami percaya sepenuhnya potensi transformatif 5G ini untuk perniagaan berkembang dan skala dengan ketangkasan dan kecekapan," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

CelcomDigi meneruskan usahanya untuk mendidik dan mempromosikan 5G dan faedahnya kepada yang perusahaan besar serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) melalui beberapa siri aktiviti.

 

Ia termasuk Persidangan dan Pameran Teknologi MY5G pada 25 Oktober 2023 di MITEC, Kuala Lumpur, dan beberapa bengkel digital untuk PKS bulan depan di Alor Setar dan Kota Kinabalu. - DagangNews.com