CIMB catat untung RM3.1 bilion pada separuh pertama, optimis lepasi sasaran FY22 | DagangNews Skip to main content

CIMB catat untung RM3.1 bilion pada separuh pertama, optimis lepasi sasaran FY22

KUALA LUMPUR 30 Ogos – CIMB Group Holdings Bhd. merekodkan untung bersih teras sebanyak RM3.1 bilion pada separuh pertama berakhir 30 Jun 2022, meningkat 18.4% daripada RM2.62 bilion bagi tempoh sama tahun sebelumnya. 

 

Prestasi positif itu dipacu pendapatan operasi yang lebih tinggi, mengandungi peningkatan kos serta peruntukan yang lebih rendah merentasi pasaran utama, menurut CIMB dalam kenyataannya hari ini.

 

Ini diterjemahkan kepada pendapatan sesaham (EPS) sebanyak 30 sen dan pulangan teras tahunan separuh pertama 2022 berdasarkan pulangan purata ekuiti (ROE) sebanyak 10.4%.

 

Sehubungan itu, kumpulan telah mencadangkan dividen interim pertama sebanyak 13 sen sesaham tahun ini, terdiri daripada 2.60 sen tunai dan 10.40 sen dalam Skim Pelaburan Semula Dividen (DRS).

 

Ini berjumlah RM1.36 bilion, menghasilkan nisbah pembayaran dividen sebanyak 50%, selaras dengan dasar dividen kumpulan.

 

 

CIMB

 

 

Pada separuh pertama itu, pendapatan operasi meningkat 2.7% tahun ke tahun kepada RM9.62 bilion. Daripada jumlah itu, pendapatan faedah bersih (NII) meningkat 3.8% kepada RM7.22 bilion sebahagian besarnya daripada pertumbuhan pinjaman yang kukuh walaupun terdapat sedikit penguncupan dalam margin faedah bersih (NIM).

 

 

Berdasarkan laporan, termasuk item luar biasa tidak berulang sekali, pendapatan operasi dan keuntungan bersih CIMB masing-masing merosot sebanyak 8.6% dan 23.5% tahun ke tahun kepada RM9.62 bilion dan RM2.71
bilion.

 

Kemerosotan ini terutamanya disebabkan keuntungan penilaian semula sekali sahaja sebanyak RM1.16 bilion yang dicatatkan pada penyahgabungan TNG Digital pada suku pertama 2021, serta kesan lebih tinggi daripada Cukai Makmur. Ini diterjemahkan kepada ROE yang dilaporkan sebanyak 9.1% pada separuh pertama 2022.

 

 

Abdul Rahman Ahmad
Abdul Rahman Ahmad

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Datuk Abdul Rahman Ahmad berkata, pertumbuhan pendapatan yang kukuh, disiplin kos secara berterusan dan peruntukan yang lebih rendah merentas semua perniagaan dan pasaran telah menyumbang kepada prestasi positif pada separuh pertama 2022.

 

Katanya, kumpulan melihat aliran menaik pada pinjaman dan deposit dengan masing-masing mencatatkan pertumbuhan kukuh sebanyak 6.8% dan 5.7% apabila usaha untuk membentuk semula portfolio mula membuahkan hasil.

 

"Kami positif terhadap daya tahan perniagaan merentasi pasaran utama dengan kecairan dan kedudukan modal kumpulan yang sihat, akan terus menyokong pertumbuhan perniagaan kami dan bertahan dalam mengharungi sebarang ketidaktentuan pasaran.

 

"Pada masa sama, usaha berterusan kumpulan di bawah pelan strategik Forward23+ terus menunjukkan hasil yang positif dengan Indonesia dan Thailand, khususnya mempamerkan daya tarikan yang kukuh dalam prestasi perniagaan, membolehkan kumpulan mendapat manfaat daripada kepelbagaian ASEAN kami," katanya.

 

Bagaimanapun, beliau mengekalkan pendirian berhati-hati terhadap baki tahun kewangan 2022 susulan beberapa ketidaktentuan makroekonomi.

 

Namun, katanya, kumpulan berharap dapat meneruskan pertumbuhan ekonomi dalam pasaran di mana CIMB beroperasi berdasarkan kepada pembukaan semula ekonomi merentasi rantau dan aliran kemasukan pelaburan. 

 

"Kami kekal yakin untuk mencapai prestasi kewangan yang positif dan kini berada di landasan untuk melebihi sasaran tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22) merentas semua metrik keuntungan," jelasnya. -DagangNews.com