CIMB Islamic perkenal TIA-i Mampan untuk PKS | DagangNews Skip to main content

CIMB Islamic perkenal TIA-i Mampan untuk PKS

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Sept - CIMB Islamic Bank Berhad (CIMB Islamic) hari ini meningkatkannya tindakan menyokong Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG) dengan pengenalan Akaun Pelaburan Jangka Mampan-i yang pertama (TIA-i Mampan) yang pertama.

 

TIA-i Mampan juga merupakan tawaran pelaburan yang didorong tujuan untuk perniagaan termasuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS). 

 

Peletakan dana TIA-i Mampan akan dilaburkan ke dalam aset pembiayaan mampan patuh syariah yang layak sejajar dengan SDG keutamaan Kumpulan CIMB.

 

TIA-i yang mampan akan menumpukan terutamanya pada aset pembiayaan yang dikaitkan dengan SDG 8 yang menggalakkan pertumbuhan ekonomi, dengan penekanan khusus pada aset yang sejajar dengan mikro, kecil dan perusahaan sederhana (MSME) seperti yang ditakrifkan Bank Negara Malaysia (BNM). 

 

Aset ini termasuk pembiayaan aktiviti yang menyumbang kepada penciptaan pekerjaan mampan, pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan masyarakat, serta aktiviti yang menyumbang kepada meluaskan akses kepada produk mampu milik dan perkhidmatan kewangan yang bertanggungjawab kepada segmen dalam syarikat permulaan dan sektor MSME.

 

TIA-i Mampan, yang merupakan lanjutan daripada produk TIA-i bank sedia ada sedang ditawarkan dari sekarang hingga 16 November 2022. Pelanggan boleh melabur minimum serendah RM10,000 dan sehingga RM20 juta setiap transaksi, untuk tempoh 6 atau 12 bulan pada kadar keuntungan (indikatif) kompetitif masing-masing 3.10% atau 3.45% setahun. 

 

TIA-i Mampan menyediakan fleksibiliti untuk pelanggan yang memerlukan sebarang peningkatan awal sebelum matang, di mana 50% pembayaran sebahagian daripada keuntungan terakru akan diberikan.

 

Peletakan dana patuh syariah akan dilaburkan ke dalam aset berisiko rendah hingga sederhana di bawah portfolio aset pembiayaan CIMB Islamic.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Islamic, Ahmad Shahriman Mohd Shariff berkata, pengenalan TIA-i Mampan menandakan pencapaian terkini dalam komitmen berterusan mereka sebagai pengantara kewangan untuk memacu impak positif di kalangan segmen yang terdedah dan masyarakat.

 

"Sebagai tawaran pelaburan yang menyelaraskan keuntungan dengan tujuan, kami percaya ia sejajar dengan prinsip pengantaraan berasaskan nilai kerana ia akan menyumbang ke arah kemampanan jangka panjang PKS, nadi ekonomi kita. 

 

"Bersama-sama dengan pelanggan kami, kami berharap untuk meneruskan memainkan peranan kami dalam menyokong SDG dengan menyediakan perkhidmatan kewangan inklusif yang sejajar dengan agenda kemampanan di bawah pelan strategik Forward23+ kami," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Secara kolektif, Kumpulan CIMB telah menggerakkan RM30 bilion dalam kewangan mampan di bawahnya Rangka Kerja Produk dan Perkhidmatan Impak Hijau, Sosial, Lestari (GSSIPS), mencapai sasaran dua tahun lebih awal daripada rancangan. 

 

Kumpulan juga komited untuk mencapai pelepasan gas rumah kaca (GHG), termasuk pelepasan yang dibiayai Skop 3, menjelang 2050.

 

Sebagai tambahan kepada inisiatif kewangannya yang mampan, Kumpulan CIMB juga akan menjadi tuan rumah utamanya 'The  Cooler Earth Sustainability Summit' dari 20 hingga 24 September 2022 secara hibrid di Mandarin Oriental di sini yang juga akan disiarkan secara dalam talian. 

 

Kini dalam tahun ke-4, Sidang Kemuncak 2022 bertemakan ‘Facilitating a Just Transition’ bertujuan untuk tindakan global yang semakin pantas terhadap iklim mengikuti COP26 di Glasgow sambil memastikan penyelesaian iklim dan pelan tindakan pembangunan sosial adalah inklusif, saksama dan adil untuk semua pihak berkepentingan.

 

TIA-i Mampan terbuka kepada semua pemegang akaun semasa perbankan perniagaan CIMB dan PKS. Tertakluk kepada terma & syarat. - DagangNews.com