CIMB laksanakan peranti berdaftar tunggal untuk pengesahan aplikasi CIMB Clicks mulai akhir Oktober 2022 | DagangNews Skip to main content

CIMB laksanakan peranti berdaftar tunggal untuk pengesahan aplikasi CIMB Clicks mulai akhir Oktober 2022

KUALA LUMPUR 25 Okt - CIMB Bank Berhad dan CIMB Islamic Bank Berhad mengumumkan bahawa selaras dengan langkah keselamatan yang dipertingkatkan terhadap penipuan diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM), CIMB akan melaksanakan satu peranti berdaftar untuk pengesahan untuk Aplikasi CIMB Clicks (App) berkuat kuasa akhir Oktober 2022.

 

Semuanya baharu dan pengguna sedia ada yang memuat turun atau memasang semula App hanya akan dapat mendaftarkan satu peranti sahaja gunakan App dan ciri keizinan SecureTACnya, dengan satu peranti utama itu akan digandingkan kepada ID CIMB Clicks pada satu-satu masa.

 

Bagi pengguna sedia ada yang kini mempunyai dua peranti berdaftar, Bank juga akan memulakannya proses migrasi ke satu peranti, yang disasarkan selesai menjelang Mac 2023.

 

Bank ini sedang mengambil pendekatan berperingkat dalam melaksanakan langkah keselamatan baharu ini untuk memastikan pelanggan akan mempunyai masa yang mencukupi untuk menyesuaikan diri. Selepas tempoh migrasi ini, Bank akan menyahaktifkan secara automatik peranti bukan berdaftar utama pada App CIMB Clicks.

 

Untuk perkhidmatan perbankan yang tidak terganggu, CIMB menggesa semua pelanggan untuk mengkaji semula CIMB mereka secara proaktif Klik tetapan App dan alih keluar peranti bukan utama, peranti lain atau peranti sekunder yang tidak lagi digunakan, secepat mungkin sebelum Mac 2023.

 

Untuk menyahaktifkan peranti bukan utama, pelanggan boleh mengikuti langkah berikut:
1. Log masuk ke App CIMB Clicks menggunakan peranti utama anda yang digunakan untuk perbankan pada App
2. Tatal ke kiri pada skrin utama untuk mencari 'Tetapan' > rujuk kepada 'Peranti Berdaftar Lain' untuk semak sama ada terdapat peranti lain yang didaftarkan
3. Leret ke kiri pada nama peranti > Ketik pada butang “Padam” (berwarna merah) dan sahkan pemadaman.

 

Setelah selesai, peranti lain seharusnya tidak lagi muncul pada halaman 'Tetapan' di bawah 'Lain-lain' Bahagian Peranti Berdaftar dan pemberitahuan SMS akan dihantar untuk memberi amaran mengenai pemadaman.

 

Pelanggan juga dinasihatkan supaya berhati-hati dan mengambil tindakan segera sekiranya mereka menerima sebarang pemberitahuan tentang peranti baharu sedang diaktifkan menggunakan akaun mereka, jika pengaktifan tidak dilakukan oleh mereka.

 

Pelanggan yang mempunyai sebarang pertanyaan tentang pelaksanaan peranti berdaftar tunggal boleh menghubungi Pusat Hubungan Pengguna CIMB di +603-6204 7788, yang tersedia 24/7, atau layari www.cimbclicks.com.my/srd untuk maklumat lanjut.


 

CIMB, Samir Gupta
                          Samir Gupta

 


Ketua Pegawai Eksekutif, Perbankan Pengguna Kumpulan Kumpulan CIMB, Samir Gupta berkata, CIMB komited untuk memastikan bahawa langkah keselamatan bank  terus dipertingkatkan dan diperketatkan untuk melindungi pelanggan daripada penipuan, dan pelaksanaan satu peranti berdaftar untuk aplikasi perbankan mudah alih mencerminkan komitmen ini.

 

"Kami faham bahawa langkah ini mungkin memberi kesan kepada sesetengah pihak pelanggan yang secara sah menggunakan lebih daripada satu peranti untuk keperluan perbankan mudah alih mereka melalui CIMB Aplikasi Klik.

 

"Walau bagaimanapun, kami percaya bahawa ini adalah langkah yang betul sebagai langkah tambahan untuk membantu memastikan dana dan transaksi pelanggan kami kekal selamat,” katanya.

 

Dengan pengenalan peranti tunggal untuk Aplikasinya, CIMB berbesar hati dapat memulakan pelaksanaan langkah tambahan yang digariskan oleh BNM untuk memerangi penipuan perbankan.

 

Bank akan teruskan secara proaktif memperkenalkan langkah keselamatan yang dipertingkatkan seperti yang dirancang dalam beberapa bulan akan datang sebagai sebahagian daripada usaha berterusannya untuk melindungi pelanggan daripada aktiviti penipuan.

 

Pelanggan diingatkan untuk memuat turun aplikasi CIMB Clicks atau CIMB OCTO sahaja daripada yang tulen kedai aplikasi seperti Apple App Store, Google Play Store atau Huawei AppGallery, dan tidak pernah daripada pautan atau sumber yang tidak diketahui.

 

Mereka yang mengesan aktiviti atau transaksi luar biasa atau mencurigakan yang melibatkan bank mereka akaun untuk segera:

  • Maklumkan kepada Bank dengan menghubungi Pusat Hubungan Pengguna CIMB di +603-6204 7788 (tersedia 24/7);
  • Tukar kata laluan/PIN akaun mereka; dan
  • Buat laporan polis untuk memudahkan siasatan.

 

Pelanggan diingatkan untuk sentiasa berwaspada dan menjaga butiran perbankan dalam talian mereka. - DagangNews.com