COVID-19 mengubah kaedah pengajaran universiti | DagangNews Skip to main content

COVID-19 mengubah kaedah pengajaran universiti

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD  NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

COVID-19 telah menjadi cabaran yang luar biasa bagi universiti dan pelajar. Gangguan kemungkinan akan berlanjutan di sebalik pemberian vaksin.

 

Tuntutan dan beban terhadap staf akademik dan pelajar berterusan dan tidak dapat ditandingi suasana. Kedua-duanya mesti menguruskan keseimbangan kerja dan kehidupan. Mengajar dan belajar dengan cara yang sangat asing di tengah-tengah ketidakpastian yang berterusan.

 

Saya mendengar isteri saya, seorang doktor perubatan mengajar Biologi atas talian atau maya kepada pelajar universiti untuk asasi. Pelajar yang baru masuk universiti hanya belajar secara dalam talian tanpa mengenal pelajar lain dan duduk di rumah. Belum menjejak kaki lagi secara zahiriah di kampus universiti.

 

Pelajar agak malu atau sengaja tidak memasang video untuk Zoom seolah-olah isteri saya bercakap seorang diri dalam seratus lebih pelajar. Terpaksa mengarahkan pelajar membuka video atau potong markah.

 

Kita mengharapkan universiti kembali seperti biasa untuk memudahkan pengajaran. Belajar secara maya bukan jawapan untuk peringkat pengajian tinggi mahupun sekolah dengan PdPR.

 

Walau bagaimanapun, dalam tempoh 12 bulan, pelajar dan guru telah secara radikal mentakrifkan semula peranan mereka dalam pendidikan tinggi. Kesukaran besar sebahagian besarnya dapat ditangani dengan tekad dan penemuan.

 

Ada perubahan yang dibuat untuk pendidikan tinggi yang sangat berharga untuk diteruskan setelah pasca COVID-19.

 

Teknologi untuk belajar

Sebagai penyelidik yang kerjanya memfokuskan pelaburan ekonomi dan tingkah laku pelajar di pengajian tinggi,  potensi besar untuk menggunakan teknologi untuk memperdalam dan menyokong pembelajaran di luar kelas. Dengan ruang kuliah yang kosong, potensi ini telah menjadi tumpuan.

 

Sebelum wabak ini, persekitaran pembelajaran dalam talian terutama sebagai kabinet pemfailan maya. Itu adalah tempat menyimpan bahan kursus dan bukan di mana pembelajaran berlaku. Pandemik telah menerangkan apa yang dapat dilakukan dengan ruang dalam talian ini. Dapat menarik, memperkaya dan dapat diakses.

 

Video dan media interaktif kini menjadi sebahagian daripada bagaimana pelajar belajar. Ruang perbincangan membolehkan perbualan diteruskan dan idea dicatat di luar kelas.

 

 

fudzail

 

 

Mendefinisikan semula komunikasi

Definisi penglibatan pelajar adalah kontroversi dan berbeza mengikut konteks. Namun, ini merujuk kepada penyertaan pelajar dalam perjalanan pembelajaran mereka.

 

Sebelum berlakunya wabak ini, penglibatan dan kehadiran sering disamakan. Penyertaan pelajar dalam kursus diukur dengan sama ada mereka menghadiri kuliah atau kelas secara langsung atau tidak.

 

Apabila tidak ada orang yang dapat hadir secara fizikal, kita dipaksa untuk mentakrifkan semula maksud sebenar komunikasi dan bagaimana kita dapat memastikan bahawa komunikasi berlaku.

 

Interaksi dan perbincangan yang diambil oleh pelajar dalam talian boleh mengatakan lebih banyak mengenai penglibatan daripada hanya muncul di kuliah. Hal ini berlaku terutamanya bagi mereka yang mempunyai komitmen menjaga yang mungkin sering mencabar menghadiri kelas di kampus tetapi dapat menunjukkan semangat dan pandangan mereka dengan lebih jelas dalam talian.

 

Penilaian kreatif

Penilaian akhir bertaraf tinggi seperti peperiksaan bertulis, dilakukan secara beramai-ramai dalam keadaan senyap tepat waktu, tidak mungkin berlaku semasa wabak. Lebih-lebih lagi, ini buruk untuk kesejahteraan pelajar.

 

Tidak mewakili kemahiran seperti kreativiti dengan tepat dan sering kali menyerupai persekitaran dunia pelajar yang akan memasuki universiti. Pemeriksaan tradisional mempunyai fokus untuk mengingat maklumat daripada meneroka sesuatu topik.

 

Penilaian yang terbuka  seperti menghasilkan kajian kes, menyusun kertas taklimat dasar dan merakam podcast. Ganjaran rasa ingin tahu dan penyelidikan akademik.

 

Di sini, penilaian adalah sebahagian daripada perjalanan pembelajaran. Menggunakan ini dalam pengajaran meminta pelajar mempersembahkan video, podcast atau blog dan bukannya karangan tradisional.

 

 

fudzail

 

 

Pelajar sebagai rakan kongsi

Pembelajaran dalam talian memerlukan komitmen yang tinggi dari pelajar dimana pelajar dan pensyarah harus bekerjasama untuk mencapai kejayaan. Dalam banyak kes, ini menyebabkan universiti semakin menganggap pelajar sebagai rakan dalam pendidikan mereka.

 

Pelajar dapat merancang aktiviti dan penilaian bersama, menjadikan mereka peserta aktif dalam pembelajaran mereka. Pelajar dapat membantu membentuk format aktiviti langsung, misalnya, dengan memberi maklum balas secara berkala. Sesuatu yang lebih mudah dijalankan dalam talian.

 

Menukar formula

Gabungan kuliah dan tutorial yang banyak subjek, merangkumi pendidikan universiti telah diakui tidak selalu sesuai dengan tujuan.

 

Peralihan secara tiba-tiba ke pembelajaran dalam talian, dengan sedikit amaran atau pengalaman, sukar bagi banyak pensyarah dan pelajar.

 

Tetapi, dengan masa untuk merancang, menggabungkan pengajaran dalam talian akan membolehkan pensyarah memberi tumpuan kepada aktiviti apa yang paling sesuai dengan subjek yang mereka bahas dan merancangnya agar sesuai.

 

Kuliah boleh diganti dengan arahan rakan sebaya di mana pelajar mengambil peranan sebagai pengajar dan mengajar rakan sebaya mereka  atau lawatan lapangan maya, di mana kelas dapat melakukan lawatan maya ke ruang fizikal.

 

COVID-19 telah menjadi cabaran besar untuk pendidikan tinggi tetapi universiti dapat belajar dari cabaran ini untuk meningkatkan pembelajaran dan pengajaran untuk masa depan.

 

Kita tidak pasti pasca COVID-19 dan mengharapkan keadaan balik seperti semula untuk memeriahkan semua pusat pengajian tinggi dan sekolah. – DagangNews.com