Creador pindahkan 14.7% kepentingan dalam CTOS kepada dana kelima | DagangNews Skip to main content

Creador pindahkan 14.7% kepentingan dalam CTOS kepada dana kelima

KUALA LUMPUR 20 April - Creador telah memindahkan pemilikan 14.7% pegangan dalam CTOS Digital Bhd kepada dana kelima firma ekuiti persendirian itu — Creador V LP — daripada Creador II LLC sebelum ini.

 

Creador berkata peralihan pelaburan ini adalah kerana Creador II, yang dilancarkan pada Ogos 2013, menghampiri penghujung hayat dana 10 tahunnya menjelang Ogos tahun ini.

 

Sementara itu, Creador V telah dilancarkan pada Julai 2021, dan harga pembelian untuk blok 14.7% ditetapkan pada RM1.35 sesaham.

 

“Dana ini mula-mula melabur dalam CTOS pada Ogos 2014, dan Creador telah menjadi sebahagian daripada kejayaan syarikat dan prestasi yang mampan.

 

“Creador kekal komited tinggi untuk menyokong CTOS dalam mengejar pertumbuhan dan merancang untuk terus menjadi pelabur jangka panjang,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Makluman CTOS di Bursa Malaysia menunjukkan bahawa 14.7% kepentingan atau 339.03 juta saham telah diperoleh oleh Creador V melalui Jade Vine Sdn Bhd.

 

Pengambilalihan terbaru itu menjadikan kepentingan Creador V dalam CTOS kepada 15.1% atau 348.83 juta saham secara keseluruhan.

 

Ini berbanding dengan 26.6% kepentingan ekuiti Creador dalam CTOS pada Disember 2022.

 

Pemotongan pegangan Creador dalam CTOS dilihat sebagai tindak balas kepada garis panduan baharu Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yang mentakrifkan syarikat induk agensi penarafan, atau seseorang, yang berhak untuk melaksanakan, atau mengawal pelaksanaan, tidak kurang daripada 15% daripada undian yang dilampirkan pada bahagian mengundi agensi penarafan.

 

Dalam kes Creador, ia mempunyai saham mengundi dalam RAM Holdings Bhd, yang 57.67% dimiliki oleh CTOS, yang seterusnya 14.7% dimiliki oleh Creador.

 

Pada masa penulisan ini, saham CTOS didagangkan satu sen atau 0.7% lebih tinggi pada RM1.36, bernilai RM3.14 bilion. - DagangNews.com