Datuk (Dr) Nicol Ann David diumum sebagai Pro-Canselor Universiti Heriot-Watt Malaysia | DagangNews Skip to main content

Datuk (Dr) Nicol Ann David diumum sebagai Pro-Canselor Universiti Heriot-Watt Malaysia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Julai 2024 — Universiti Heriot-Watt Malaysia mengumumkan pelantikan Datuk (Dr) Nicol Ann David sebagai Pro-Canselor wanita universiti itu yang kedua di Malaysia, peranan yang telah disandangnya bermula 17 Mei 2024.

 

Pelantikan rasmi tersebut berlangsung pada majlis graduasi tahunan Universiti Heriot-Watt Malaysia, bagi menghargai pencapaian 300 graduan merentasi pelbagai disiplin hari ini di sebuah hotel di sini pada Ahad.

 

Nicol, yang merupakan antara ikon sukan paling terkenal di Malaysia, menggantikan Profesor Tan Sri Dr. Jemilah Mahmood.

 

Sebagai Pro-Canselor, Nicol akan berkhidmat sebagai Ketua Kehormat Universiti di Malaysia, mewakili Universiti Heriot-Watt Malaysia dalam kapasiti istiadat dan duta, termasuk penganugerahan ijazah kepada graduan.

 

Semasa ucapan penerimaannya, Nicol menyatakan rasa terima kasihnya, dengan menyatakan: “Adalah satu penghormatan besar saya telah telah diminta untuk menjadi Pro-Canselor Universiti Heriot-Watt Malaysia".

 

Institusi ini kata beliau, sejak penubuhannya telah memupuk etos kemasukan dan pendidikan untuk semua, dan beliau amat komited untuk memajukan misinya menyediakan peluang kepada pelajar di Malaysia, UK, Dubai dan seterusnya.

 

 

nicol

 

 

Pengetua dan Naib Canselor Universiti Heriot-Watt, Profesor Richard A. Williams menganugerahkan ijazah kepada graduan dari Pusat Pengajian Tenaga, Geosains, Infrastruktur dan Masyarakat, Sekolah Sains Sosial, dan Edinburgh Business School semasa sesi pagi.

 

Selepas pelantikannya, Nicol menganugerahkan ijazah kepada graduan dari Sekolah Kejuruteraan dan Sains Fizikal dan Pusat Pengajian Sains Matematik dan Komputer pada majlis anugerah ijazah sesi petang.

 

Menggambarkan peristiwa itu, Profesor Richard, berkata: “Adalah satu keistimewaan yang besar untuk berada di sini hari ini untuk mengiktiraf dedikasi dan daya tahan yang luar biasa yang ditunjukkan oleh pelajar yang bergraduat semasa mereka bersedia memulakan kerjaya baharu yang menarik."

 

"Dan dengan perlantikan Pro-Canselor baharu kami, Datuk (Dr) Nicol Ann David, ia adalah hari perayaan tambahan.

 

“Sebagai bekas pemain skuasy profesional nombor satu dunia dan antara ikon sukan yang paling dihormati di Malaysia, pelantikannya membawa dimensi kepimpinan baharu kepada komuniti Universiti kita.

 

"Kami yakin sumbangannya yang tidak ternilai akan membantu membentuk masa depan Universiti kami dan memberi inspirasi pemimpin hari esok,” tambah Profesor Richard.

 

Profesor Mushtak Al-Atabi, Provos dan Ketua Pegawai Eksekutif Universiti Heriot-Watt Malaysia, menambah: “Majlis graduasi melambangkan kemuncak kerja keras pelajar kami dan permulaan perjalanan mereka. - DagangNews.com