Datuk Seri Dr Nik Norzrul Thani kini pemegang saham utama Pertama Digital | DagangNews Skip to main content

Datuk Seri Dr Nik Norzrul Thani kini pemegang saham utama Pertama Digital

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Pertama Digital menyatakan Nik Norzrul telah memperoleh 50.12 juta saham pada 30 Ogos.

KUALA LUMPUR 6 Sept - Datuk Seri Dr Nik Norzrul Thani, yang merupakan pengarah beberapa syarikat awam telah menjadi pemegang saham besar Pertama Digital Bhd, selepas memperoleh 11.567% pegangan dalam syarikat itu.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Pertama Digital menyatakan Nik Norzrul telah memperoleh 50.12 juta saham pada 30 Ogos.

 

Nik Norzul menjelaskan bahawa pembelian saham dalam Pertama Digital disebabkan terutamanya oleh konsep perniagaannya yang berkisar pada pendigitalan perniagaan kewangan yang merupakan kunci kepada masa depan.

 

“Saya percaya ruang digital khususnya dalam kewangan Islam adalah masa depan. Saya berharap dapat bekerjasama dengan Pertama Digital dalam ruang digital untuk kewangan Islam. Pengkhususan saya adalah dalam kewangan dan saya akan memanfaatkan pengalaman saya dan menyumbang kepada kumpulan,” katanya kepada StarBiz.

 

Pertama Digital melabur dalam teknologi kewangan (fintech) dan syarikat teknologi kerajaan.

 

Syarikat itu telah mengumumkan rancangan untuk memulakan neobank bersama-sama dengan bank Islam berlesen untuk mempercepatkan perbankan Islam digital bagi menggalakkan mobiliti sosioekonomi dan rangkuman kewangan di Malaysia.

 

Baru-baru ini, Standard Chartered Bank mengumumkan neobank di Indonesia, dilancarkan dengan kerjasama Bukalapak, salah satu platform eCommerce terbesar di negara itu.



Nik Norzrul ialah pengarah beberapa syarikat tersenarai termasuk Amanah Saham Nasional Bhd, Cagamas Holdings Bhd dan MUFG Bank (M) Bhd.

 

Beliau juga pengerusi Malaysian Rating Corp Bhd dan T7 Global Bhd. Norzrul juga merupakan pengarah bukan bebas bukan eksekutif Sime Darby Plantation Bhd serta pengerusi dan rakan kongsi kanan Zaid Ibrahim & Co.

 

pertama digital

 

Minggu lalu, kumpulan itu mengumumkan bahawa bekas ketua hakim negara Tun Zaki Azmi muncul sebagai pemegang saham utama selepas membeli 11.53% pegangan melalui pengambilalihan 50 juta saham oleh kenderaannya Mypay Capital Sdn Bhd pada harga RM25 juta.

 

Tambahan pula, isteri Zaki Nik Sazlina Mohd Zain juga meningkatkan pegangannya kepada 1.154% daripada 1.12% sebelum ini, selepas membeli lima juta saham bernilai RM2.5 juta.

 

Pada masa ini, pasangan itu mempunyai minat tidak langsung sebanyak 13.81% dalam Pertama Digital.

 

Blok saham yang diperoleh oleh Zaki dan Nik Norzrul adalah daripada Gifted Investment Ltd yang kini tidak lagi menjadi pemegang saham syarikat itu.

 

Semalam, harga saham Pertama ditutup enam sen lebih tinggi pada RM1.42, iaitu paras tertinggi 12 tahun untuk kaunter itu.

 

Saham Pertama Digital didagangkan pada julat 50 sen setahun lalu dan harga sahamnya telah meningkat walaupun kecewa kerana tidak berjaya dengan bidaannya untuk mendapatkan lesen bank digital daripada Bank Negara.

 

Kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih RM24,000 atas hasil RM1.21 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2022. - DagangNews.com