DHL Express tambah 44 van, 7 skuter elektrik perkhidmatan pengambilan dan penghantaran di Malaysia | DagangNews Skip to main content

DHL Express tambah 44 van, 7 skuter elektrik perkhidmatan pengambilan dan penghantaran di Malaysia

Oleh

KUALA LUMPUR 17 Nov - DHL Express mengesahkan komitmennya untuk mobiliti bersih dengan menambah sebanyak 44 buah van elektrik dan tujuh skuter elektrik di Malaysia. 

 

Pelaburan terbaru itu membina pencapaian sebagai syarikat pertama di negara ini menggunakan kenderaan elektrik (EV) untuk penggunaan logistik pada Oktober tahun lepas.

 

Pengarah Urusan DHL Express Malaysia dan Brunei, Julian Neo berkata, dalam memudahkan perdagangan global dan rantaian bekalan, pihaknya percaya ia tidak sepatutnya mengorbankan persekitaran.

 

Katanya, sebagai industri terus berubah ke arah kemampanan, pihaknya kekal fokus pada memanfaatkan teknologi hijau ke arah operasi neutral iklim. 

 

"Memperluas rangkaian EV kami menandakan satu lagi penting melangkah dalam perjalanan kami untuk menjadi karbon sifar bersih menjelang 2050," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Terdahulu, ia juga menyaksikan bilangan e-van yang beroperasi meningkat daripada 10 kepada 54, yang diperluas ke negeri-negeri lain antaranya di luar Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, dan Johor. 

 

Ia dijangka pelancaran selanjutnya CAM EA4 dan Foton iBlue untuk melengkapkan kumpulan CAM sedia ada EC35 akan membawa kepada pengurangan 74% dalam jumlah kos bahan api dan 63.5% peningkatan kecekapan karbon berbanding dengan van enjin pembakaran dalaman (ICE) yang diganti.

 

 

dhl

 

 

dhl

 

 

Rancangan sedia ada untuk memindahkan 23% daripada semua kenderaan penghantaran jarak jauh di Malaysia kepada elektrik pada penghujung 2024. Ia akan meletakkan DHL Express Malaysia tepat pada landasan untuk mencapai sasaran seluruh kumpulan 60% EV menjelang 2030.

 

Dalam pada itu, skuter elektrik pintar Blueshark R1 meningkatkan pengambilan dan penghantaran dokumen serta penghantaran kecil dan menyediakan sokongan penghantaran ad hoc untuk surat-menyurat kerajaan.

 

 

dhl

 

 

Kurier akan mula menggunakan pacuan dua roda baharu mereka di laluan operasi mereka di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka, dan Ipoh.

 

Setiap e-motosikal mempunyai dwi-bateri 2.88kWH yang membolehkan 110 kilometer jarak NEDC pada hanya 3.5 jam masa pengecasan daripada mana-mana sumber kuasa 220 hingga 240V. 

 

 

dhl

 

 

Dengan anggaran tahunan 90% lebih rendah keluaran CO2e berbanding enjin 150cc konvensional, Blueshark R1 mewakili rumusan yang berkesan untuk pengangkutan bebas pelepasan muatan yang lebih ringan dalam keadaan jalan bandar. - DagangNews.com