DNeX ikrar Bebas Rasuah, kukuhkan pendirian seluruh syarikat menentang rasuah  | DagangNews Skip to main content

DNeX ikrar Bebas Rasuah, kukuhkan pendirian seluruh syarikat menentang rasuah 

SAC Awang Samsul Baharam Bungso dan Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir pada Majlis Menandatangani Ikrar Bebas Rasuah di ibu pejabat DNeX, Cyberjaya pada 20 Oktober 2022.

CYBERJAYA 20 Okt – Dagang NeXchange Berhad (DNeX) hari ini telah mengukuhkan pendirian tegasnya terhadap rasuah dan sogokan melalui Ikrar Bebas Rasuah Seluruh Kumpulan Syarikat.

 

Ikrar itu mencerminkan komitmen berterusan Kumpulan untuk menegakkan tadbir urus korporat dan mengekalkan tahap kebertanggungjawaban, integriti, kelakuan beretika dan ketelusan yang tertinggi.

 

Bertemakan "Integriti, Kepercayaan, Kualiti", ikrar itu bertujuan memupuk usaha pencegahan rasuah dalam Kumpulan dan di seluruh rangkaian operasi perniagaan DNeX.

 

Tema ini menunjukkan komitmen Kumpulan untuk membina kepercayaan dengan menggabungkan elemen integriti dalam aktiviti hariannya dan memastikan tingkah laku perniagaan sentiasa dilaksanakan dengan betul, menyumbang ke arah output berkualiti tanpa menjejaskan integriti.

 

Ikrar itu diadakan awal hari ini di ibu pejabat DNeX di Cyberjaya, Selangor, disertai oleh ahli Lembaga Pengarah Kumpulan dan pengurusan, pekerja, dan disaksikan oleh Penolong Kanan Pesuruhjaya Awang Samsul Baharam Bungso, Ketua Cawangan Sektor Swasta & Syarikat Berkaitan Kerajaan (“GLC”), Bahagian Pendidikan Masyarakat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

 

Turut hadir Penguasa Kanan Mohd Ridzuan Bahrin, Cawangan Sektor Swasta & Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), Bahagian Pendidikan Komuniti SPRM.

 

Selain itu, acara itu telah distrim secara langsung dari Ibu Pejabat DNeX ke pejabatnya, membenarkan pekerja seluruh Kumpulan untuk mengambil bahagian.

 

Pada majlis itu, bacaan Ikrar Bebas Rasuah DNeX diketuai oleh Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, Pengarah Urusan Kumpulan DNeX.

 

Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata ikrar itu menandakan komitmen baharu dan bukti kolektif Kumpulan untuk mematuhi dan menegakkan tadbir urus korporat serta memupuk persekitaran perniagaan yang bebas rasuah dan memastikan perniagaan dijalankan mengikut semua undang-undang dan peraturan.

 

“Komitmen sedemikian mestilah usaha kolektif yang melibatkan Lembaga Pengarah, Pengurusan dan semua kakitangan untuk memastikan perniagaan dan operasi Kumpulan dijalankan secara beretika, adil dan telus,” katanya.

 

Antara dasar utama yang beroperasi dalam DNeX untuk menyokong tadbir urus korporat dan amalan perniagaan beretika ialah Rangka Kerja dan Dasar Anti-Sogokan & Anti-Rasuah (ABAC) dan Dasar Pendedahan Maklumat. - DagangNews.com