D&O Green Technologies optimis pertumbuhan hasil perolehan, rancang kemudahan baharu RM200 juta | DagangNews Skip to main content

D&O Green Technologies optimis pertumbuhan hasil perolehan, rancang kemudahan baharu RM200 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 April - D&O Green Technologies Bhd, yang kebanyakannya membuat diod pemancar cahaya automotif (LED), optimistik sekurang-kurangnya 10% pertumbuhan hasil tahun ini dan merancang untuk membina satu lagi kemudahan bagi menjangkakan “pertumbuhan ketara” sepanjang dekad akan datang.

 

Loji ketiga, seluas satu juta kaki persegi, dijangka menjana pendapatan tahunan sebanyak RM2 bilion sebaik sahaja ia beroperasi sepenuhnya, kata D&O dalam laporan tahunannya yang dikeluarkan hari ini.

 

Pembinaan dijadual bermula pada 2024 untuk siap dalam tempoh dua tahun dengan kos RM200 juta, katanya.

 

“Kami melihat prospek pertumbuhan yang baik seiring dengan peningkatan dalam jualan kereta global dan peningkatan intensiti bilangan LED dalam reka bentuk kereta baharu, didorong oleh usaha mengejar ciri keselamatan yang dipertingkatkan, daya tarikan estetik dan keselesaan. Tinjauan bagi industri LED automotif adalah positif,” kata D&O.

 

"Pihak pengurusan optimistik untuk mencapai pertumbuhan hasil dua angka pada 2024."

 

D&O melaporkan pada Februari peningkatan 79% dalam keuntungan bersih kepada RM24.32 juta bagi suku keempat tahun kewangan 2023 (4QFY2023) manakala hasil melonjak 25% kepada RM309.97 juta, didorong oleh jualan kereta global yang lebih tinggi.

 

Hasil setahun penuh melepasi RM1 bilion buat kali pertama dalam sejarahnya, meningkat 3.4% tahun ke tahun kepada RM1.02 bilion, walaupun untung bersih turun 41% kepada RM44.14 juta disebabkan gabungan keuntungan kasar lebih rendah dan perbelanjaan overhed keseluruhan lebih tinggi daripada pengembangan kapasiti.

 

 

iktisad

 

 

Syarikat itu telah melabur RM91.1 juta pada 2023 untuk pembesaran ruang lantai, peralatan baharu dan menaik taraf peralatan dan pengubahsuaian di Loji 1 dan Loji 2nya. Pengubahsuaian untuk kawasan pengeluaran Loji 2 telah siap dan kini dalam fasa ujian dan pentauliahan.

 

Sebaik sahaja Loji 2 beroperasi, kedua-dua loji dijangka menjana pendapatan tahunan sebanyak RM2.0 bilion hingga RM2.5 bilion, bergantung kepada campuran pengeluaran, kata D&O.

 

Namun begitu, D&O berkata ia memecah walaupun dengan kadar penggunaan loji sebanyak 65%, berkat kawalan kos, dan menambah syarikat itu "berada pada kedudukan yang baik untuk menyokong pertumbuhan yang dijangkakan dalam permintaan pelanggan pada 2024". - DagangNews.com