Dr Sean Seah dilantik sebagai Pengerusi WITSA | DagangNews Skip to main content

Dr Sean Seah dilantik sebagai Pengerusi WITSA

KUALA LUMPUR 27 Sept - PIKOM mengucapkan tahniah kepada Dr. Sean Seah kerana dilantik sebagai Pengerusi Perikatan Perkhidmatan Inovasi dan Teknologi Dunia (WITSA) bagi penggal 2022-2024.

 

Selepas membuat kemajuan besar dalam industri teknologi di dalam negara, Dr. Seah kini tidak sabar-sabar untuk berkongsi kepakarannya pada skala yang lebih global.

 

Dr. Seah, yang juga Pengerusi PIKOM, memulakan langkah dalam industri teknologi hampir 30 tahun lalu di Lembah Silikon sebelum menyertai Sun Microsystems pada tahun 1997.

 

Kemudian pada tahun 2001, beliau menceburi bidang keusahawanan sebagai pengasas bersama Afor Pte Ltd, yang kemudiannya disenaraikan di Bursa Saham Singapura pada 2008 sebagai episentrum Holdings Limited.

 

Dr. Seah juga mengasaskan Galasys PLC (GLS:LSE) pada 2012 sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya, seterusnya memacu pertumbuhannya ke arah penyenaraiannya di Bursa Saham London dalam tempoh singkat dua tahun.

 

Jawatan terbaharu yang dipegang oleh Dr Seah termasuk Ketua Pegawai Pelaburan di SEATech Ventures Corp (OTC PINK: SEAV) pada 2018, Pengarah AsiaFIN Holdings Corp (OTC PINK: ASFH) serta Pengerusi Eksekutif ANGKASA-X Holding Corp pada 2020.

 

Sebagai Pengerusi WITSA, Dr. Seah berhasrat untuk memajukan lagi platform pakatan industri global tersebut.


 

WITSA

 


Menurutnya, beliau berhasrat untuk terus meletakkan WITSA sebagai duta digital global dan menggalakkan kerjasama antarabangsa yang lebih besar dengan menyokong perjanjian perdagangan menang-menang pelbagai hala.

 

"Dengan jawatankuasa baharu itu, kami akan memacu kesedaran yang lebih besar tentang kelebihan daya saing dalam industri teknologi digital, sejajar dengan visi untuk mengukuhkan peranan WITSA dalam pembangunan dasar awam antarabangsa berkaitan teknologi,” kata Dr. Seah pada Mesyuarat Agung WITSA sempena Kongres Inovasi dan Teknologi Sedunia (WCIT) 2022 yang diadakan di Pulau Pinang baru-baru ini.

 

Salah satu pencapaiannya yang paling memuaskan ialah mengetuai SEADragon, sebuah platform yang direka khas untuk syarikat pemula dan pelabur yang mencari pelaburan, pertumbuhan dan pengembangan pasaran global.

 

Dianjurkan oleh Bahagian Pelaburan Teroka PIKOM, syarikat yang disenarai pendek telah dilatih dan dilengkapi sebelum dipamerkan kepada VC dan pelabur teknologi global di SEADragon dalam WCIT 2022 di mana lapan syarikat pemenang teratas diumumkan semasa majlis penutupan acara itu.

 

Lapan syarikat teratas telah diumumkan pada sesi pitching akhir SEADragon pada 15 September 2022 iaitu Angkasa-X Innovation, iHeal Medical Group, Magnus Games Studio, MDT Innovations Sdn Bhd, ReSkills Edtech, SkyeChip Sdn Bhd, Swift Bridge Technologies (M) Sdn Bhd dan WeAssist Sdn Bhd.

 

Dr Seah percaya SEADragon akan terus berkembang, kerana PIKOM merancang edisi ketiganya pada suku pertama 2023.

 

“Kami mempunyai lebih 100 pemohon tahun ini sahaja dalam bidang permulaan dan peningkatan teknologi. Walaupun ia adalah acara yang kompetitif, para juri sangat kagum dengan padang sehingga mereka memutuskan untuk mengumumkan lapan finalis terbaik SEADragon dan bukannya hanya lima di WCIT 2022.

 

"Untuk tahun depan, kami berharap dapat bekerjasama dengan lebih banyak syarikat baharu teknologi melalui pelbagai industri persatuan supaya Malaysia boleh menghasilkan lebih banyak unicorn berteknologi pada masa hadapan,” sambung Dr Seah.

 

WCIT 2022 telah menerima banyak pujian daripada perwakilan industri, penceramah dan penaja melalui siaran di media sosial.

 

“Kami menghargai semua kata-kata baik yang diucapkan oleh ramai hadirin berkenaan WCIT 2022. Salah seorang daripada mereka, Talbotiq Technologies, menyebut bahawa mereka mendapat sambutan luar biasa daripada peserta kongres.

 

"Ramai perwakilan kami turut memuji penaja Titanium WCIT 2022, Fusionex, kerana menyediakan platform dalam talian untuk semua perwakilan (fizikal dan maya) mengakses kongres dengan lancar. Kami tidak sabar-sabar untuk bekerjasama dengan lebih ramai pihak berkepentingan tahun depan semasa kami bersedia untuk WCIT 2023 di Sarawak,” ujar Dr Seah. - DagangNews.com