Ekonomi catat pertumbuhan 3% pada suku keempat 2023, dibantu perbelanjaan isi rumah ketika eksport lemah - BNM | DagangNews Skip to main content

Ekonomi catat pertumbuhan 3% pada suku keempat 2023, dibantu perbelanjaan isi rumah ketika eksport lemah - BNM

Menurut BNM, inflasi teras kekal sederhana pada 2024. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Feb - Ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 3% pada suku keempat 2023, lebih rendah daripada unjuran pakar ekonomi, dengan perbelanjaan isi rumah kekal disokong oleh keadaan pasaran buruh menampan penurunan hasil eksport, kata Bank Negara Malaysia. 

 

Bank pusat itu berkata, secara keseluruhan, pertumbuhan 2023 bagi ekonomi Malaysia kembali normal kepada 3.7%, berikutan pertumbuhan kukuh yang dicatatkan pada tahun sebelumnya (2022: 8.7%).

 

"Pertumbuhan menjadi sederhana dalam persekitaran luaran yang mencabar.

 

"Ini disebabkan terutamanya oleh perdagangan global yang lebih perlahan, kitaran menurun teknologi global, ketegangan geopolitik dan dasar monetari yang lebih ketat," kata bank pusat dalam kenyataan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pertumbuhan ekonomi Malaysia menyusut ke paras 3.7 peratus pada 2023 daripada 8.7 peratus pada 2022 | DagangNews

 

Kadar pengangguran merosot ke tahap pra-pandemik sebanyak 3.3% manakala kadar penyertaan tenaga buruh berada pada paras tertinggi dalam sejarah pada 2023.

 

Sementara itu, pertumbuhan dalam aktiviti pelaburan disokong oleh realisasi progresif projek berbilang tahun dan pengembangan kapasiti oleh firma.

 

Eksport, walau bagaimanapun, kekal lemah berikutan kelemahan permintaan luar negeri yang berpanjangan berikutan import yang lebih kukuh.

 

Dari segi bekalan, terdapat pengembangan yang meluas. Sektor komoditi berkembang.

 

Ini disokong oleh pengeluaran minyak dan gas yang lebih tinggi serta pengembangan dalam sektor pertanian dalam keadaan bekalan buruh yang bertambah baik.


 

iktisad

 


Sektor perkhidmatan dan pembinaan terus berkembang

Sektor pembuatan kekal lemah berikutan kelemahan berterusan dalam industri elektrik dan elektronik. Dari segi KDNK bulanan, Disember mencatatkan pertumbuhan 1.4%, lebih rendah daripada November (3.8%) dan Oktober (3.9%), disebabkan terutamanya oleh tempoh cuti sekolah yang lebih pendek pada bulan tersebut dan sektor perkilangan berorientasikan eksport yang lebih lemah.

 

Pada asas pelarasan musim suku ke suku, ekonomi menguncup 2.1% (S3 2023: +2.6%).

 

Di hadapan domestik, walaupun sokongan dasar besar yang diberikan telah luput apabila ekonomi mula dibuka pada 2022, pemulihan dalam aktiviti ekonomi dan keadaan pasaran buruh menyokong pertumbuhan pada tahun 2023.

 

Selain itu, prestasi pertumbuhan ekonomi yang kukuh diperkukuh oleh kedudukan luaran yang berdaya tahan.

 

Walaupun persekitaran luaran yang mencabar, lebihan akaun semasa bagi tahun 2023 dikekalkan pada 1.2% daripada KDNK, disokong oleh struktur eksport yang pelbagai merentas pasaran dan produk.


 

waionuiomata

 


Kekukuhan dalam kedudukan luaran juga dicerminkan dalam hutang luar negeri, yang merosot kepada 68.2% daripada KDNK pada 2023 (S3 2023: 69%), dan antarabangsa bersih yang lebih tinggi kedudukan pelaburan pada 6.6% daripada KDNK pada 2023 (S3 2023: 5.2%).

 

"Yang penting, hutang luar negeri kekal terurus memandangkan kematangan dan profil mata wang yang menggalakkan," kata BNM.

 

Satu pertiga daripada hutang luar negeri adalah dalam denominasi ringgit, mengehadkan risiko mata wang, manakala kira-kira 70% daripada hutang mempunyai tempoh jangka sederhana dan panjang.

 

Pinjaman mata wang asing juga tertakluk kepada keperluan kehematan Bank Negara Malaysia (BNM) dan terus terdiri terutamanya daripada pinjaman dalam kumpulan konsesi.

 

Inflasi keseluruhan terus menurun kepada 1.6% pada suku tersebut (S3 2023: 2%). Arah aliran menurun disumbangkan oleh inflasi makanan segar yang sederhana (S4 2023: 0.5%; S3 2023: 1.9%) dan inflasi teras (2%; S3 2023: 2.5%).

 

Inflasi teras yang lebih rendah sebahagian besarnya didorong oleh kelonggaran dalam subsegmen perkhidmatan, termasuk makanan jauh dari rumah dan pembaikan dan penyelenggaraan pengangkutan peribadi.

 

Keterlaluan inflasi terus menurun, apabila bahagian item Indeks Harga Pengguna yang mencatatkan kenaikan harga bulanan menjadi sederhana kepada 36.3% pada suku tersebut (S3 2023: 40.8%).

 

Ini menyebabkan kadar inflasi di bawah purata jangka panjang suku keempat (2011-2019) sebanyak 41.7%. Bagi tahun 2023 secara keseluruhan, inflasi utama merosot kepada 2.5% (2022: 3.3%) manakala inflasi teras purata pada 3% (2022: 3%).


 

iktisad

 


Perkembangan kadar pertukaran

Pasaran kewangan domestik terus didorong oleh jangkaan pasaran kewangan yang berkembang ke atas laluan dasar monetari global. Khususnya, peserta pasaran kewangan melihat bahawa kadar dasar AS telah pun memuncak dan Rizab Persekutuan AS akan mula mengurangkan kadar dasar pada 2024 di tengah-tengah disinflasi yang berterusan.

 

Berdasarkan latar belakang ini, ringgit menambah nilai sebanyak 2.1% berbanding dolar AS pada suku keempat 2023, sejajar dengan mata wang serantau berikutan susut nilai secara meluas dalam dolar AS. Kedudukan luar Malaysia juga kekal menyokong aliran masuk.

 

BNM akan terus memastikan kecairan yang mencukupi untuk menyokong fungsi teratur pasaran pertukaran asing domestik

 

Syarat pembiayaan

Kredit kepada sektor bukan kewangan swasta berkembang sebanyak 4.7% (S3 2023: 4.3%), didorong oleh pertumbuhan lebih tinggi dalam pinjaman perniagaan (3.6%; S3 2023: 1.9%) manakala pertumbuhan bon korporat terkumpul menyederhana kepada 4.2% (S3 2023: 5%).

 

Pertumbuhan pinjaman perniagaan yang lebih tinggi didorong terutamanya oleh pertumbuhan yang lebih tinggi dalam pinjaman modal kerja.

 

Daripada makluman, pertumbuhan pinjaman PKS kekal akan datang (8.2%; S3 2023: 7%). Bagi isi rumah, pertumbuhan pinjaman terkumpul kekal stabil pada 5.6% (S3 2023: 5.4%), mencerminkan pertumbuhan yang mampan merentas tujuan utama.

 

Melangkah ke hadapan, pertumbuhan Malaysia bertambah baik disebabkan oleh domestik yang berdaya tahan
perbelanjaan dan pemulihan dalam permintaan luar.

 

Pertumbuhan pada 2024 akan didorong oleh perbelanjaan domestik yang berdaya tahan dan peningkatan dalam permintaan luar.

 

Dari segi luaran, IMF mengunjurkan pemulihan dalam pertumbuhan perdagangan global daripada 0.4% pada 2023 kepada 3.3% pada 2024.


 

iktisad

 

Bersama dengan kitaran teknologi, permintaan luaran yang lebih kukuh dan peningkatan berterusan dalam sektor pelancongan akan memberikan sokongan kepada eksport Malaysia.

 

Di peringkat domestik, perbelanjaan isi rumah akan disokong oleh pekerjaan yang berterusan dan pertumbuhan gaji. Aktiviti pelaburan akan disokong oleh kemajuan lanjut projek berbilang tahun, oleh kedua-dua sektor swasta dan awam, serta pelaksanaan inisiatif pemangkin di bawah pelbagai pelan induk negara.

 

Peningkatan dalam ketibaan dan perbelanjaan pelancong dijangka berterusan.

 

Tinjauan pertumbuhan kekal tertakluk kepada risiko penurunan yang berpunca daripada permintaan luar yang lebih lemah daripada jangkaan dan kemerosotan yang lebih besar dalam pengeluaran komoditi.

 

Namun begitu, terdapat risiko peningkatan pertumbuhan yang berpunca daripada limpahan yang lebih besar daripada kitaran naik teknologi, aktiviti pelancongan yang lebih kukuh daripada jangkaan dan pelaksanaan lebih pantas bagi projek sedia ada dan baharu.


 

iktisad

 


Inflasi teras kekal sederhana pada 2024

Kedua-dua tajuk utama dan inflasi teras telah menjadi sederhana disebabkan terutamanya oleh tekanan kos yang lebih rendah dalam keadaan permintaan yang stabil. Pada 2024, inflasi dijangka kekal sederhana, secara amnya mencerminkan keadaan kos dan permintaan yang stabil.

 

Walau bagaimanapun, prospek inflasi kekal sangat tertakluk kepada perubahan kepada dasar domestik mengenai subsidi dan kawalan harga, serta harga komoditi global dan perkembangan pasaran kewangan.

 

BNM akan menerbitkan Laporan Tahunan 2023, Kajian Ekonomi dan Monetari 2023, dan Kajian Kestabilan Kewangan untuk Separuh Kedua 2023 pada 20 Mac 2024. - DagangNews.com