EMC labur RM900 juta bina kilang pertama Asia Tenggaranya di Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

EMC labur RM900 juta bina kilang pertama Asia Tenggaranya di Pulau Pinang

Dari kanan, Chow Kon Yeow, Ketua Menteri Pulau Pinang bersama Albert Dong, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Elite Material; Lee Lian Loo, Ketua Pegawai Eksekutif InvestPenang dan tetamu.

KUALA LUMPUR 21 Jun - Syarikat Taiwan, Elite Material Co, Ltd (EMC) mengumumkan permulaan pembinaan bagi kemudahan pembuatan Copper Clad Laminate (CCL) baharunya di Penang Science Park North (PSPN).

 

Kemudahan itu menandakan kilang pengeluaran sulung EMC di Asia Tenggara. Rancangan semasa adalah untuk melabur lebih AS$191 juta (RM900 juta) di tapak seluas 5.66 hektar (14 ekar) itu.

 

Pembinaan kemudahan yang akan memberi perkhidmatan kepada pelanggan global dan tempatan akan dijalankan dalam dua fasa: Fasa Satu akan mempunyai kapasiti bulanan sebanyak 600,000 helai, dengan Fasa Dua menambah 150,000 helaian tambahan.

 

Pembinaan dijangka siap pada Q1 2025, dengan pengeluaran akan bermula pada Q2 2025.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Sikh Shamsul Ibrahim berkata, MIDA akan menyediakan sokongan menyeluruh kepada EMC sepanjang keseluruhan kitaran hayat projek.

 

“Pendekatan kerjasama ini memastikan operasi yang lancar dan berjaya, mengukuhkan reputasi Malaysia sebagai rakan kongsi yang boleh dipercayai dan dipercayai untuk peneraju industri global seperti EMC.”

 

Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Elite Material, Albert Dong, yang memegang lebih daripada 330 paten, berkata, “Kami sangat teruja untuk menjadi pemain nombor tiga dalam industri kami pada 2023, tetapi kami lebih teruja untuk memulakan babak baharu ini di Asia Tenggara dengan penubuhan kemudahan pembuatan Copper Clad Laminate kami yang terkini di Pulau Pinang".

 

"Kami yakin kehadiran kami di Malaysia bukan sahaja akan meningkatkan industri PCB tempatan, tetapi juga industri semikonduktor kerana kami juga pengeluar bahan substrat IC.”

 

Beliau mengakui sokongan daripada kerajaan Malaysia, MIDA, dan InvestPenang dalam menjayakan projek itu. “Bersama-sama, kami berharap untuk memacu kemajuan teknologi dan menyumbang kepada landskap perindustrian yang rancak di Pulau Pinang dan Malaysia.”

 

EMC, dengan hasil tahunan sebanyak AS$1.6 bilion memasuki pasaran substrat IC pada 2020 dan memulakan pengeluaran besar-besaran pada 2021.

 

Substrat IC, bahan utama untuk semikonduktor yang digunakan terutamanya dalam produk IC, telah menjadi tumpuan strategik untuk EMC. Ia menjangka kapasiti substratnya di Pulau Pinang akan dibina sepenuhnya seawal 2026. Ia kini mengendalikan enam tapak pembuatan di empat negara dengan lebih 4,500 pekerja di seluruh dunia.

 

InvestPenang menyatakan perluasan EMC ke dalam pasaran substrat IC sejajar dengan ekosistem semikonduktor Malaysia, yang terkenal dengan daya saingnya, dan sering dirujuk sebagai Lembah Silikon Timur. - DagangNews.com