Eulogi: Raja Petra nekad terajui Free Anwar Campaign pada 1998 | DagangNews Skip to main content

Eulogi: Raja Petra nekad terajui Free Anwar Campaign pada 1998

Raja Petra disahkan meninggal dunia pada usia 74 tahun di Manchester, UK pada 9 Sept 2024. - Gambar ASTRO AWANI
Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

Saya menyertai Free Anwar Campaign sebaik dilancarkan oleh Raja Petra dan aktif menulis di Malaysia Today kemudiannya.

 

Ia mengambil masa enam tahun darah, keringat dan air mata untuk mencapainya tetapi itu hanya peringkat pertama perjuangan yang bermula pada 1998.

 

Free Anwar Campaign telah digerakkan dengan tujuan utamanya ialah untuk mencari keadilan dan kebebasan bagi Anwar Ibrahim dan menegakkan perjuangan dan pengorbanan Anwar Ibrahim untuk membina masyarakat dan bangsa Malaysia yang berpaksikan kepada keadilan, agama, iman dan nilai-nilai kemanusiaan yang mulia.

 

 

hikayat

 

 

Kempen ini telah digerakkan oleh Raja Petra Kamaruddin bersendirian hanya semata-mata untuk menyokong perjuangan Anwar Ibrahim yang dipenjarakan ketika itu.

 

Ini bukanlah sebuah kempen yang dijalankan untuk mencari keuntungan, malang buat Raja Petra kerana niat ikhlasnya itu telah dimanipulasi oleh pihak lain yang mencari keuntungan.

 

Kemudian Raja Petra melancarkan ‘Malaysia Today: sumber berita bebas anda’ — yang dilancarkan pada hari Jumaat 13 Ogos 2004, kira-kira dua minggu sebelum Anwar bebas. Untuk semua maksud dan tujuan, Malaysia Today ialah Kempen Malaysia Bebas yang bermula di mana Kempen Bebaskan Anwar berakhir.

 

Ia menguji sejauh mana Malaysia di bawah Perdana Menteri baharunya boleh menghormati, menghormati dan bertolak ansur dengan kebebasan bersuara. Malaysia Today berdiri di atas sempadan tidak kelihatan Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri, dua undang-undang yang diwujudkan semata-mata untuk menyekat kebebasan bersuara dan perbezaan pendapat.

 

 

hikayat
Tunku Aziz, Raja Petra, Anwar Ibrahim dan Tian Chua di London pada 2010

 

 

Malaysia Today, menghadapi risiko pendakwaan di bawah banyak undang-undang yang tersedia untuk kerajaan untuk mengekang perbezaan pendapat, atau bahkan penahanan tanpa bicara sekiranya mereka gagal menemui undang-undang yang sesuai untuk menjatuhkan.

 

Tetapi bersedia untuk menghadapi risiko itu dan menanggung akibat daripada tindakan jika apa yang kita peroleh sebagai balasan adalah lebih banyak kebebasan bersuara.

 

Malaysia Today tiada penapisan. Tiada sesiapa pun, betapa tidak munasabah atau bodohnya komennya, akan dihalang daripada disiarkan di Malaysia Today.

 

Dan tidak akan ada pengeditan dan, untuk memastikan mencapai semua ini, memulakan blog di mana pembaca boleh menghantar komen mereka secara langsung, memintas editor atau juruweb, dan di mana mereka akan bebas untuk mengatakan apa sahaja yang mereka mahu, dengan cara yang mereka mahu.

 

Raja Petra juga menjemput beberapa kolumnis termasuk saya untuk menulis sepenuh masa untuk Malaysia Today — mungkin satu atau dua artikel seminggu. Bebas untuk menulis apa sahaja yang mereka rasa dan tidak akan menentukan apa yang boleh dan tidak boleh mereka lakukan. Mereka sebenarnya menulis blog mereka secara langsung juga.

 

Saya menulis artikel pertama yang muncul di Malaysia Today.

 

SLEEPLESS IN DUBAI

wainuiomata

 

 

Dear Raja Petra,

 

Your malaysia-today is phenomenal in any way. For us living overseas, malaysia-today is our morning, afternoon and evening consumptions. It is no longer an alternative but already a mainstream media.

 

Most of us who cari makan overseas do not have privileges like 221,085 postal voters. Most of us could not go home to vote this election. Like I did for previous two elections. This time, rather than flying home, I transferred some funds for certain candidates, the best I could do to support for a better Malaysia, even though opposition may lose one vote.

 

From malaysia-today, like other overseas Malaysians, I have been browsing blogs and other alternative online papers to get the latest up-to-date, by the minute information on the ground.

 

Feeling hopeless, frustrated and dejected for not being able to be in the thick of actions. I could have been going rounds to campaign. I could have been knocking on doors or speaking on the stage to the crowd.

 

I could have been with thousands other Malaysians in rallies to listen to the opposition leaders. To show that we are no fools during government machinery is working over time and all out to potray BN's cemerlang, gemilang, terbilang, TEMBERANG.

 

We are all out for change. New hopes for our children.

 

Enough of years under one party rules. BN ruins our nation last 4 years. Enough of UMNO and BN's lies. Deny the crooks 2/3 majority in parliament. Let them fall and be penalised for years of lies.

 

It is already about decade after reformasi. An era that took me into the streets and political conscience. I lost my job immediately after 1999 election for standing up againts the injustice. I had no regret as I had duly served my country for democracy.

 

In the process I have gained more as a self-imposed exile, as an expatriate who competes with international talents. Do I need UMNO for that? NO.But as we speak, I am very much thrilled and excited to read on the kebangkitan rakyat all over the country. They have spoken and hopefully will prove their commitments for a change in the 'transparent' ballot boxes on March 6.

 

Tomorrow would be another history. I pray for that.

 

Yes, there will be phantom voters roaming around critical constituencies. Yes, the swings will be like tsunami and BN has to take some desperate measures under SPR, Police and immigration scams. Yes, BN will definitely return to power with cheats, lies, scams and threats. Yes, most BN scumbags and crooks will return to parliament and state assemblies for another term.

 

Yes, I believe in God and I believe God has the best plan.

 

Then again, it will be sleepless in Dubai!

Fudzail
Dubai, UAE

 

(e-Buku “Reformasi – The Untold Story” boleh dapat di e-sentral.com)

The Director
The International FreeAnwar Campaign
The FreeAnwar Campaign Secretariat
E-Mail: raja_petra@freeanwar.com
E-Mail: raja_petra@hotmail.com
Tel No: (Malaysia) (6)012-691-4068

Dato Seri Anwar Ibrahim
E-Mail: anwar_ibrahim@freeanwar.com

Webmaster
E-Mail: director@freeanwar.com

Raja Petra Kamarudin
Tel No: (Malaysia) (6)013-350-4410
E-Mail: raja_petra@yahoo.com
E-Mail: raja_petra@freeanwar.com

FAC UAE
Mohammad Fudzail
E-Mail: fudzail@freeanwar.com

 

--------------------------------------------------------------
PENAFIAN: Artikel di atas adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Sidang Editorial DagangNews.com