Eversendai peroleh kontrak RM1.1 bilion bagi projek pembinaan di India, Singapura dan Arab Saudi | DagangNews Skip to main content

Eversendai peroleh kontrak RM1.1 bilion bagi projek pembinaan di India, Singapura dan Arab Saudi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Sept - Eversendai Corporation Bhd meraih kontrak bernilai RM1.1 bilion bagi beberapa projek pembinaan di India, Singapura dan Arab Saudi.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, anak syarikatnya di Chennai, India memperoleh projek kerja sivil dan pemasangan keluli truktur komposit untuk DLF Downtown Taramani Blok 4 dan 5 yang melibatkan pembangunan blok setinggi 27 tingkat dan 32 tingkat.

 

Secara berasingan, Eversendai di Mumbai, India memperoleh projek menara komersial C65, bangunan struktur komposit 19 tingkat dan 30 Little Gibbs, bangunan kediaman struktur komposit bertingkat tinggi.

 

Di Singapura, unitnya memperoleh projek Founder's Memorial, yang menurut laman web rasmi projek itu akan dibuka pada 2028. Pembinaan bermula pada Jun.

 

"Skop semua projek adalah merangkumi reka bentuk sambungan, kejuruteraan dan penyediaan lukisan, bekalan bahan keluli, fabrikasi, penghantaran dan pembinaan kerja keluli struktur.

 

"Selain itu, unit kumpulan itu di Arab Saudi memperoleh satu lagi pakej kerja subkontrak keluli struktur untuk litar lumba Qiddiya baharu di Riyadh, dinamakan Speed ​​Park Track, Primary Pit dan Pusat Pengalaman Sukan Permotoran," katanya.

 

Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan kumpulan, Tan Sri AK Nathan berkata, projek baharu itu meningkatkan buku pesanan tertunggak kumpulan kepada RM6.7 bilion.

 

“Melangkah ke hadapan, terdapat lebih banyak projek berprofil tinggi yang menguntungkan dijangka diperoleh di Asia Barat dan negara lain di mana kami beroperasi pada masa ini," katanya.

 

Kumpulan itu meramalkan penggunaan optimum progresif semua kemudahan fabrikasinya, dengan buku pesanan tertunggak semasa apabila momentum projek meningkat.

 

Bagi projek NEOM Trojena Ski Village di Arab Saudi, struktur keluli pertama telah dipasang pada 20 Jun 2024, dan memenuhi pencapaian kontrak yang pertama.

 

"Kemajuan tapak akan meningkat pada kadar yang lebih pantas dari November 2024 dan seterusnya untuk menyiapkan projek itu," kata AK Nathan.

 

Bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY24), Eversendai mencatatkan keuntungan bersih RM371,000 berbanding kerugian RM854,000 setahun lalu, manakala hasil suku tahunan susut 2.2% kepada RM275. 51 juta daripada RM281.83 juta, memandangkan segmen Asia Barat menunjukkan prestasi yang lebih baik.

 

Bagi tempoh enam bulan pertama, kumpulan itu mencatatkan untung bersih sebanyak RM726,000, manakala hasil meningkat 14.6% kepada RM675.22 juta. - DagangNews.com