FIMM ambil tindakan ke atas 12 bekas perunding UTS, RTS langgar peraturan, tipu sijil akademik | DagangNews Skip to main content

FIMM ambil tindakan ke atas 12 bekas perunding UTS, RTS langgar peraturan, tipu sijil akademik

FIMM akan mengambil tindakan terhadap perunding yang gagal mematuhi mana-mana peraturan. Gambar Austin Distel
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 14 Feb - Persekutuan Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) telah menegur dan menyekat 12 bekas perunding Skim Unit Amanah (UTS) dan Skim Persaraan Swasta (PRS) atas salah laku dan pelanggaran kod serta peraturan FIMM.

 

Menurut FIMM, lapan bekas perunding UTS dan PRS didapati telah menyerahkan sijil akademik palsu semasa proses pendaftaran sebagai perunding kepada tiga institusi kewangan iaitu Kenanga Investors Bhd, Malayan Banking Bhd dan Eastsprings Investment Bhd.

 

Lapan individu itu telah dihalang daripada berdaftar dengan FIMM untuk tempoh antara satu hingga dua tahun, mulai 10 Januari lalu.


 

 


Sementara itu, seorang bekas perunding UTS dan PRS melanggar Kod Etika FIMM dengan memalsukan tandatangan pelabur pada kedua-dua borang pertukaran dan Borang Penebusan Hadiah.

 

Individu itu telah dihalang daripada mendaftar dengan FIMM selama enam bulan, bermula dari 10 Januari 2024 dan mesti menghadiri latihan mengenai "Kod Etika FIMM" jika mereka memilih untuk memohon semula untuk pendaftaran selepas tempoh ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Perunding UTS, PRS untuk Public Mutual ditegur, dihalang berdaftar dengan FIMM untuk tempoh 2 tahun

 

Seorang bekas perunding UTS melanggar Kod Etika FIMM dengan meletakkan dana pelabur yang dimaksudkan untuk UTS ke dalam akaun peribadi mereka sendiri dan menyalahgunakannya.

 

Seorang lagi perunding UTS juga melanggar Kod Etika FIMM dengan mengambil wang tunai daripada tiga pelabur untuk pelaburan UTS dan menyalahgunakan wang tersebut.

 

FIMM

 

Bekas perunding UTS yang berbeza pula telah melanggar pelbagai bahagian Kod Etika FIMM dengan mengambil wang tunai daripada pelabur, melaburkannya dalam skim yang tidak dibenarkan, memalsukan risalah produk dan menukar butiran pelabur.

 

Perunding ini dilarang mendaftar dengan FIMM pada masa hadapan, bermula dari 10 Januari.

 

“Teguran awam ini dikenakan untuk menghantar mesej keras bahawa FIMM akan mengambil tindakan terhadap mereka yang gagal mematuhi mana-mana peraturan yang dikeluarkan oleh FIMM.

 

"Ini adalah untuk menghalang perunding UTS dan/atau PRS daripada melakukan sebarang salah laku dan mengingatkan mereka bahawa adalah penting untuk mematuhi peraturan FIMM apabila memasarkan dan mengedarkan UTS dan/atau PRS di Malaysia untuk melindungi kepentingan orang ramai yang melabur," katanya.- DagangNews.com