Firma audit Crowe disingkirkan pada AGM Apex Equity susulan pendapat mengenai pinjaman kepada penghutang projek kerajaan | DagangNews Skip to main content

Firma audit Crowe disingkirkan pada AGM Apex Equity susulan pendapat mengenai pinjaman kepada penghutang projek kerajaan

KUALA LUMPUR 26 Jun - Pemegang saham Apex Equity Holdings Bhd, satu daripada broker saham tersenarai yang lebih kecil di Malaysia, telah “mengundi keluar” juruauditnya, Crowe Malaysia PLT semasa mesyuarat agung tahunan (AGM) ke-34 syarikat yang menyaksikan kelulusan empat daripada enam resolusi pada Rabu.

 

Hasil pengundian menyaksikan 102 pemegang saham dengan 111.87 juta saham atau pegangan 63.4% mengundi menentang Crowe Malaysia daripada terus memegang jawatan sejak tamat AGM hari ini sehingga AGM seterusnya yang akan diadakan pada 2025.

 

Sebaliknya, sembilan lagi pemegang saham dengan 64.62 juta (36.6% kepentingan) mengundi menyokong pelantikan semula juruaudit luar.

 

"Memandangkan keputusan itu, Apex akan berusaha untuk melantik juruaudit baharu", menurut pengarah eksekutif kumpulannya Datuk Zakaria Arshad yang seterusnya menyatakan keyakinan terhadap keupayaan kumpulan itu untuk mendapatkan semula pinjaman yang dipersoalkan oleh juruaudit luar.

 

Menurut Focus Malaysia, Crowe Malaysia pada 30 April telah mengeluarkan "pendapat layak" mengenai laporan kewangan Apex 2023 dengan mempersoalkan keupayaan kumpulan itu untuk mendapatkan semula pinjaman yang diberikan kepada syarikat (pihak bukan berkaitan) yang terlibat dalam projek kerajaan.

 

Ini berlaku berikutan penerimaan juruaudit luar terhadap 'maklumat' hampir dengan tarikh tandatangan audit yang menunjukkan potensi risiko penamatan dikaitkan dengan saltu daripada projek kerajaan yang diberikan kepada penghutang.

 

Walau bagaimanapun, Lembaga Pengarah Apex berpandangan dan pendirian bertentangan sama sekali daripada Crowe Malaysia kerana ia menegaskan keupayaan kumpulan untuk mendapatkan semula pinjaman belum terima tersebut.

 

 

apex

 

 

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Zakaria menegaskan hasil pengundian menunjukkan ketidakpuasan hati pemegang saham terhadap juruaudit luar kerana mengeluarkan "pendapat layak"nya.

 

"Kumpulan itu telah menggunakan dana syarikat dengan cekap untuk mencipta nilai kepada pemegang saham dan mengekalkan keyakinan dalam perkara walaupun berbeza pandangan dan pendirian daripada juruaudit luar kami," kata Zakaria.

 

Beliau mengadakan sesi penjelasan selepas mesyuarat pemegang saham bersama timbalan CEO kumpulan Wong Zhen Fai dan ketua kumpulan pegawai operasi Chang Min De.

 

“Kumpulan itu juga telah menentukan perkara itu adalah peristiwa tidak pelarasan seperti yang ditakrifkan dalam rangka kerja pelaporan kewangan yang berkenaan dan pendedahan telah dibuat dengan sewajarnya.

 

"Walau bagaimanapun, disebabkan kerahsiaan pelanggan dan isu sensitif, kami tidak dapat mendedahkan butiran lanjut tentang penghutang atau projek yang dipersoalkan."

 

Apex mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM10.74 juta untuk tahun fiskalnya yang berakhir 31 Dis 2023 atau melonjak 58% daripada RM6.79 juta pada FY2022. Hasil untuk FY2023 juga meningkat 26.9% kepada RM45.62 juta daripada RM35.94 juta pada tahun kewangan sebelumnya. - DagangNews.com