Firma UK, Abrdn muncul sebagai pemegang saham besar Aurelius Technologies di Kedah | DagangNews Skip to main content

Firma UK, Abrdn muncul sebagai pemegang saham besar Aurelius Technologies di Kedah

KUALA LUMPUR 12 Jun - Abrdn plc yang berpangkalan di UK telah muncul sebagai pemegang saham besar pembekal perkhidmatan pembuatan elektronik (EMS) yang berpangkalan di Kedah, Aurelius Technologies Bhd.

 

Abrdn membeli 27.83 juta saham, mewakili 7.062% kepentingan dalam syarikat itu, pada 6 Jun, menurut makluman syarikat itu di Bursa Malaysia. Harga transaksi tidak didedahkan.

 

Abrdn, sebelum ini Aberdeen Asset Management plc, juga mempunyai pegangan besar dalam syarikat tersenarai awam lain di Bursa Malaysia, termasuk CTOS Digital Bhd (12.07% pegangan), Farm Fresh Bhd (6.63%) dan SKP Resources Bhd (5.37%).

 

 

Abrdn plc

 

 

Harga saham ATech ditutup satu sen atau 0.28% lebih rendah pada RM3.60 pada hari Selasa, selepas mencecah paras tertinggi sepanjang masa RM3.68 pada sesi pagi. Harga penutup memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM1.42 bilion.

 

Kaunter itu telah memperoleh lebih 39% tahun-ke-kini dan 60% pada tahun lalu.

 

Pemegang saham utama ATech ialah Main Stream Holdings Sdn Bhd dengan 20.04% kepentingan, dan Main Stream Ltd dengan 19.36% kepentingan, menurut laporan tahunan terbarunya.

 

Mereka adalah kenderaan persendirian pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Loh Hock Chiang, dan mendiang Lee Chong Yeow, pengasas bersama dan bekas CEO ATech.

 

Bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024, ATech mencatatkan keuntungan bersih RM15.73 juta hasil pendapatan RM125.7 juta, disumbangkan terutamanya oleh produk komunikasi dan internet of things, serta peranti elektronik.

 

Syarikat itu telah menukar akhir tahun kewangannya dari 31 Januari kepada 31 Disember. - DagangNews.com