Guna e-dompet untuk kekal relevan | DagangNews Skip to main content

Guna e-dompet untuk kekal relevan

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SAYA mempunyai tiga e-dompet untuk kegunaan walaupun saya jarang berbelanja hanya untuk membeli makanan dan minuman.

 

Terasa mudah tanpa wang tunai di tangan, hanya dengan telefon pintar. Apalagi kini semakin banyak kedai dan restoran mula menerima kaedah pembayaran secara e-dompet.

 

Dalam musim pandemik yang mengubah cara lama bagaimana perniagaan dan pemilik mencari rezeki, membeli-belah, belajar dan bermain, dengan transaksi elektronik menjadi perhatian.

 

Dalam tempoh satu tahun sahaja sehingga Jun 2021 volum e-dompet meningkat 89% kepada 468 juta transaksi, penyertaan peniaga untuk pembayaran QR melonjak 57% kepada satu juta pendaftaran dan volum perbankan dalam talian meningkat 36% kepada 12.1 bilion transaksi.

 

Pendaftaran sebanyak empat juta pengguna e-dompet baharu dan lebih daripada 36,000 peniaga mendaftar dengan penyedia e-dompet. 

 

Cabaran baharu sedang muncul dalam bentuk varian yang lebih berbahaya dan penularan komuniti yang semakin meningkat, mencerminkan laluan sukar untuk pemulihan.

 

Walaupun menghadapi cabaran ini kita optimis  berada di puncak pemulihan.

 

Melalui penggunaan e-dompet, mereka melihat penyertaan yang tinggi kebanyakannya daripada golongan milenial, yang menjadi segmen pengguna yang kuat dan berpengaruh.

 

e-dompet pada daripada jenama seperti Touch ‘n Go eWallet, GrabPay, Boost, Alipay, WeChat Pay, Razer Pay, ShopeePay, Setel Share dan Maybank QRPay dan menyaksikan pertumbuhan dalam penggunaan e-dompet dari tahun ke tahun.


 

fudzail

 


Industri perbankan mesti memainkan peranannya dalam agenda dan kemampanan.

 

Sebagai penggerak modal, industri perbankan adalah kunci dalam memudahkan peralihan syarikat ke arah amalan rendah karbon dan mampan melalui pembiayaan dan pelaburan selepas wabak, sama ada ia menyokong penggunaan tenaga boleh diperbaharui, teknologi baharu atau cara baharu menjalankan perniagaan.

 

Semasa pulang ke Kelana Jaya saya beratur untuk membayar minuman di kedai mamak dan memerhatikan 80% pelanggan membayar dengan hanya melambai kad bank mereka.

 

Ada yang menggunakan telefon bimbit mereka untuk mengimbas kod QR yang memotong wang daripada e-dompet.

 

Di Kuala Terengganu e-dompet masih belum berjalan tetapi bercambah dengan cepat.

 

Waktu sekarang hampir ke tahun 2022, tidak memerlukan wang tunai lagi walaupun untuk membeli barangan kecil.

 

Ini telah menjadi kebiasaan di tempat yang lebih maju seperti di Korea Selatan dan Silicon Valley sewaktu saya pergi berulang kali di Amerika Syarikat.

 

Perkara biasa untuk melihat orang berurus niaga menggunakan telefon pintar melalui e-dompet Samsung, Apple Pay dan Google Pay.


 

fudzail

 


Hanya kira-kira 20% daripada transaksi kewangan di Korea Selatan dibuat dengan tunai. Antara kad kredit, kad debit dan kad T-money yang popular, bank pusat Korea Selatan mempunyai matlamat bercita-cita tinggi untuk menjadi tanpa tunai menjelang 2020.

 

Mengikut Laporan Penggunaan Pembayaran Elektronik yang dikeluarkan pada 2018, warga Korea Selatan berbelanja sekurang-kurangnya ₩2.12 juta (RM 7492.76) sehari menggunakan e-dompet pada 2017. Perbelanjaan menggunakan e-dompet naik sebanyak 147.4% berbanding tahun sebelumnya.

 

Begtu juga di China  kaedah pembayaran teratas ialah Alipay dan WeChat Pay. Pilihan pembayaran ini harus diingat jika anda ingin mempunyai kehadiran dalam talian dan mudah alih di China. Kaedah pembayaran pertama mudah alih ini disertakan dengan Union Pay, jenama kad China yang popular.

 

China pantas menjadi salah satu masyarakat tanpa tunai di dunia, didorong oleh kebangkitan platform fintech yang dominan seperti Tencent's WeChat Pay dan Alibaba's Alipay.

 

Tetapi evolusi digital juga telah meninggalkan berpuluh juta orang yang kekurangan akses atau pengetahuan untuk mengemudi ekonomi berasaskan Internet China.

 

Menurut tinjauan 2019, 51% pengguna pembayaran mudah alih di Amerika menggunakan Apple Pay di kedai, restoran atau tempat jualan lain. Peratusan itu mungkin lebih tinggi sekarang.

 

Perkara yang sama berlaku di Malaysia. Berdasarkan Kajian Impak MasterCard 2020, kita mendahului Asia Tenggara dalam penggunaan e-dompet, iaitu 40% penggunaan, berbanding Filipina (36%), Thailand (27%) dan Singapura (26%).

 

Pandemik COVID-19 dan penguatkuasaan PKP juga telah meningkatkan penerimaan pakai e-dompet.

 

Dengan semua prosedur keselamatan dan pengesahan disediakan, dan dengan sedikit atau tiada kes wang dicuri daripada pembayaran digital kita optimis trend ini akan berkembang dengan cepat.


 

fudzail

 


Ramai masih teragak-agak untuk menggunakan dompet digital atas kebimbangan keselamatan. Walau bagaimanapun perlu sedar bahawa kelebihan dompet digital mengatasi kelemahannya.

 

e-dompet lebih selamat daripada kad kerana  mempunyai penyelesaian keselamatan lanjutan. Contohnya token dan pengesahan biometrik yang mengurangkan ancaman penipuan dan caj balik.

 

Perniagaan boleh menawarkan lebih banyak ganjaran dan pengguna akan mendapat manfaat daripada diskaun atau penggunaan mata ganjaran yang lebih mudah untuk menyelesaikan pembelian.

 

Ciri berharga e-dompet ialah semua transaksi direkodkan secara digital dan automatik, bermakna kita boleh menjejaki perbelanjaan dengan mudah.

 

Penggunaan e-dompet berleluasa dalam kalangan pengguna yang lebih muda dan celik teknologi.


 

fudzail

 


Walau bagaimanapun dengan dorongan oleh kerajaan, penyedia e-dompet dan bank akan meningkatkan penggunaan, walaupun dalam kalangan perniagaan yang lebih kecil dan gerai tepi jalan.

 

Peniaga boleh mendapatkan pembayaran melalui QR daripada pelanggan yang menggunakan aplikasi bank dan e-dompet utama.

 

Antara objektifnya adalah untuk menggalakkan penggunaan e-dompet dan aplikasi bank dengan hanya satu kod QR standard.

 

Untuk membuat pembelian, pengguna perlu mengimbas kod QR menggunakan aplikasi mudah alih, manakala bagi perniagaan membenarkan menerima pembayaran daripada mana-mana pelanggan, bank atau e-dompet utama dengan memaparkan satu kod QR di kaunter pembayaran.

 

Satu lagi ciri penting untuk perniagaan kecil ialah keupayaan untuk mendapatkan wang yang dikreditkan ke akaun mereka dengan segera.


 

fudzail
Sesetengah pasar basah mengguna pakai e-dompet memudahkan pelanggan.

 


Pelanggan hanya perlu membuka aplikasi perbankan atau e-dompet, mengimbas kod QR, mengesahkan jumlah dan membuat pembayaran.

 

Ini menunjukkan bahawa e-dompet berdaya maju walaupun di pasaran tradisional. Apa yang diperlukan sekarang ialah lebih banyak kesedaran dan mungkin insentif oleh penyedia perkhidmatan untuk menarik lebih ramai pengguna, bukan hanya mereka yang muda dan celik teknologi.

 

Pengguna boleh membuat pembayaran dengan mudah dari mana-mana bank-bank yang mengambil bahagian atau aplikasi mudah alih e-dompet dengan peniaga hanya perlu memaparkan satu Kod QR untuk menerima pembayaran.

 

Bagi saya yang sudah menjangkau 60han dan inginkan kemudahan tanpa wang tunai, e-dompet cukup menyakinkan kerana lebih mudah berurusan untuk membeli makanan dan minuman kerana saya tidak membawa wang tunai. – DagangNews.com