Hampir keseluruhan hutang tertunggak kerajaan Persekutuan dalam mata wang ringgit - Tengku Zafrul | DagangNews Skip to main content

Hampir keseluruhan hutang tertunggak kerajaan Persekutuan dalam mata wang ringgit - Tengku Zafrul

Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Hampir keseluruhan atau 97.5% daripada hutang tertunggak Kerajaan Persekutuan adalah dalam ringgit, berdasarkan data bagi suku pertama 2022, manakala hanya sebahagian kecil atau 2.5% dalam mata wang asing, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

 

Ini mengurangkan risiko kepada kedudukan kewangan Kerajaan berikutan kemerosotan umum nilai ringgit, terutamanya berbanding dolar AS.

 

Menurut Tengku Zafrul, angka sebegitu akan dikaitkan oleh Putrajaya untuk mengekalkan kestabilan kewangan domestik, dan memastikan risiko kepada hutang luar negara kekal terurus melalui pelaksanaan dasar berhemat.

 

“Berdasarkan perkembangan global semasa, kebanyakan bank pusat kini telah beralih daripada sokongan dasar monetari ultra akomodatif yang dilaksanakan semasa pandemik COVID-19 kepada dasar monetari yang lebih ketat.

 

“Tindakan ini didorong oleh permintaan domestik yang kukuh dan tekanan inflasi yang meningkat,” katanya dalam jawapan bertulis di Parlimen pada Isnin.

 

Tengku Zafrul menjawab soalan Ahli Parlimen Machang Datuk Ahmad Jazlan Yaakub, yang bertanyakan mengenai pelan dasar monetari Malaysia sehingga akhir 2022, berikutan keadaan ekonomi global yang tidak menentu, terutamanya pasaran AS, yang juga akan memberi kesan tidak langsung kepada Negara.

 

Tengku Zafrul memetik contoh di mana Rizab Persekutuan AS (Fed) telah meningkatkan kadar faedahnya sebanyak 150 mata asas kepada 1.75% sejak Mac, dan dijangka menaikkan kadar sebanyak 175 mata asas lagi kepada 3.5% menjelang akhir 2022.

 

Menteri itu berkata kenaikan kadar faedah AS telah mendorong aliran modal, mengakibatkan penyusutan beberapa mata wang dalam kalangan ekonomi maju, sedang pesat membangun dan membangun.

 

“Kerajaan melalui Bank Negara Malaysia (BNM) akan terus melaksanakan langkah komprehensif dan proaktif untuk mengehadkan kesan atau limpahan [kesan] langkah pengetatan monetari agresif Fed terhadap pasaran kewangan domestik dan pengantaraan kewangan,” katanya.

 

Langkah sedemikian, termasuk rizab antarabangsa BNM, akan terus meningkatkan integriti sektor luar Malaysia, di samping fleksibiliti dalam kadar pertukaran yang kekal sebagai barisan pertahanan pertama Malaysia untuk menyerap kejutan luaran dan pada masa yang sama memastikan pengantaraan kewangan berterusan tanpa halangan. - DagangNews.com