Harga bahan api turun naik beri kesan `neutral' terhadap TNB, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Harga bahan api turun naik beri kesan `neutral' terhadap TNB, kata Kenanga Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Mei - Kemeruapan dalam kos bahan api dijangka memberi kesan neutral kepada Tenaga Nasional Bhd (TNB) dalam tempoh yang lebih panjang.

 

Hal ini demikian kerana kos bahan api yang lebih atau kurang pulih, akhirnya akan disalurkan kepada pengguna akhir atau kerajaan dalam tempoh masa enam bulan melalui rangka kerja Peraturan Berasaskan Insentif.

 

Penurunan kedua-dua harga arang batu dan gas sehingga 20% hingga 25% daripada kemuncaknya baru-baru ini telah mengesahkan penerimaan Pelepasan Kos Tidak Seimbang atau Imbalance Cost Pass-Through (ICPT) yang lebih rendah untuk syarikat itu, kata Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata keadaan tersebut meringankan beban pembiayaannya dengan ketara, sambil menambah bahawa kos bahan api untuk arang batu dan gas telah pun memuncak pada suku keempat 2022.

 

Kenanga mengekalkan ramalan dan harga sasarannya sebanyak RM10 sesaham. Ia menaik taraf panggilannya kepada "menungguli prestasi'' daripada "prestasi pasaran.''

 

Ia terus menyukai TNB kerana kedudukan dominannya dalam penjanaan, penghantaran dan pengedaran kuasa di Malaysia dan pertahanan pendapatannya, disokong oleh ekonomi domestik yang berdaya tahan dan asetnya yang sebahagian besarnya dikawal selia.

 

Selain itu, TNB mempunyai status saham berkaitan indeks wajaran tinggi.


 

parafrasa

 


Untuk menangani kebimbangan mengenai kapasiti kuasa arang batunya, Kenanga Research berkata TNB akan menghapuskan sepenuhnya loji arang batu menjelang 2045 daripada 48% campuran penjanaan pada masa ini.

 

Ia akan memperkasakan semula loji arang batu yang telah bersara menggunakan turbin gas kitaran gabungan yang sangat cekap dengan bahan api yang lebih bersih, iaitu teknologi sedia gas dan hidrogen.

 

Pada masa yang sama, kumpulan itu juga mempunyai pelan pengembangan yang agresif untuk perniagaan tenaga boleh diperbaharuinya dengan sasaran kapasiti terpasang kira-kira 14 gigawatt (GW) menjelang 2050 daripada 0.4GW pada masa ini.

 

Memandangkan kos bahan api merosot, TNB telah memberi panduan untuk ICPT yang lebih rendah sebanyak RM12 bilion untuk separuh kedua tahun kewangan 2023 (2H23) daripada RM16.2 bilion pada 1H23.

 

Akibatnya, penerimaan ICPT berkemungkinan merosot kepada RM12 bilion menjelang 2H23 daripada RM16.9 bilion pada 4Q22.

 

Penerimaan tersebut akan dipulihkan sepenuhnya oleh TNB melalui surcaj ICPT atau pembayaran terus oleh kerajaan.

 

Sebagai contoh, RM16.2 bilion ICPT pada 1H23 akan diperolehi melalui surcaj ICPT 20 sen/kWj daripada pelanggan bukan domestik dan bayaran RM10.4 bilion daripada kerajaan.

 

Memandangkan penerimaan ICPT merosot, peminjaman TNB berkemungkinan berkurangan dengan sewajarnya pada suku akan datang, katanya.

 

Pinjaman TNB meningkat kepada RM63.88 bilion pada FY22 daripada RM51.73 bilion pada FY21 apabila penerimaan ICPT melonjak kepada RM16.90 bilion daripada RM4.78 bilion dalam tempoh yang sama.

 

Hasilnya, perbelanjaan faedah FY22 melonjak 15% kepada RM4.34 bilion daripada RM3.79 bilion, sebelum ini.

 

Dengan mengandaikan penerimaan ICPT akan menjadi RM4 bilion lebih rendah untuk sepanjang tahun, ini akan menghasilkan penjimatan kos faedah kira-kira RM180 juta hingga RM200 juta kepada TNB pada FY23, katanya. - DagangNews.com