Harga runcit akhir IPO Johor Plantations ditetapkan pada 84 sen | DagangNews Skip to main content

Harga runcit akhir IPO Johor Plantations ditetapkan pada 84 sen

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Jun - Johor Plantations Group Bhd menetapkan harga runcit institusi dan akhir di bawah tawaran awam permulaan (IPO) pada 84 sen sesaham.

 

Ini diputuskan berikutan selesainya proses pembinaan buku di bawah tawaran institusi pada Isnin, kata RHB Investment Bank bagi pihak kumpulan perladangan itu dalam makluman di Bursa Malaysia. Tawaran runcit juga ditutup pada hari Isnin.

 

 

Johor Plantations, yang akan disenaraikan pada 9 Julai di Pasaran Utama Bursa Malaysia, akan menjadi penyenaraian ladang kedua tahun ini selepas MKH Oil Palm (Kalimantan Timur) Bhd.


 

 


Kumpulan itu dijangka mempunyai permodalan pasaran RM2.1 bilion berdasarkan modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak RM2.5 bilion dan harga IPO 84 sen, menurut prospektusnya.

 

Johor Plantations menyasarkan untuk mengumpul sejumlah RM735 juta, di mana RM345.2 juta akan diperoleh melalui tawaran penjualan 411 juta saham sedia ada yang dipegang oleh pemegang saham tunggalnya, Kulim (Malaysia) Bhd. yang merupakan syarikat milik penuh Johor Corp.

 

Kulim akan mengekalkan 65% kepentingan dalam Johor Plantations, manakala IPO akan menawarkan pelabur sehingga 35% daripada modal saham Johor Plantations yang diperbesarkan.

 

RHB Investment Bank ialah penasihat utama IPO, menguruskan penaja jamin dan pengumpul buku bersama dengan AmInvestment Bank, CIMB Investment Bank, Affin Hwang Investment Bank dan CLSA. - DagangNews.com