HLIB Research optimistik prospek cerah YTL Power | DagangNews Skip to main content

HLIB Research optimistik prospek cerah YTL Power

KUALA LUMPUR 26 Mei - Hong Leong Investment Bank (HLIB Research) yakin dengan prospek YTL Power International Bhd.

 

YTL Power melaporkan keuntungan teras kukuh selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATMI) sebanyak RM477.8 juta bagi suku ketiga berakhir 31 Mac 2023 (3QFY23), meningkat 44.6 peratus suku ke suku (q-o-q) dan 12.3 kali tahun- pada tahun (y-o-y).

 

Ini menjadikan jumlah sembilan bulan pendapatannya untuk tahun fiskal 2023 (9MFY23) kepada RM984.9 juta, peningkatan sebanyak 5.1 kali y-o-y.

 

Pendapatan yang lebih tinggi disumbangkan oleh pemulihan kukuh Singapore Seraya Power pada harga runcit dan margin yang lebih baik, yang sebahagiannya diimbangi oleh kerugian yang lebih tinggi daripada UK Wessex Water atas tekanan kos inflasi (termasuk pautan indeks kos faedah), Yes Communications pada sumbangan projek yang lebih rendah dan pelaburan ke atas sumbangan syarikat bersekutu yang lebih rendah.

 

HLIB Research berkata keputusan itu melebihi ramalan FY23 firma (108.9 peratus) dan konsensus (138.1 peratus).

 

"Kami menjangkakan prestasi Seraya Singapura yang mampan pada FY23 dan dirangsang lagi oleh UK Wessex Water pada FY24," kata firma itu dalam nota hari ini.

 

HLIB Research telah meningkatkan pendapatan FY23-25f YTL Power sebanyak 25 hingga 84 peratus, dan mengekalkan "BELI" dengan harga sasaran yang lebih tinggi sebanyak RM2.05, daripada RM1.50 sebelumnya, memandangkan pemulihan pendapatan yang kukuh dan hasil dividen yang menarik.

 

Menurut firma itu, Singapore Seraya Power terus memberikan pendapatan yang sangat kukuh tahun-ke-tarikh (YTD) berikutan pengambilalihan Tuaspring pada 4QFY22, memanfaatkan aset baharu, harga runcit yang lebih tinggi, dan harga petrol rendah terkunci untuk bahagian pasarannya berkembang dan meningkatkan margin keseluruhannya.

 

Ia juga berkata bahawa anak syarikat itu akan mendapat manfaat daripada kontrak eksport/import 100 megawatt (MW) yang diberikan dari Malaysia, serta pembinaan titik pengecasan elektrik (tidak kurang daripada 1,200 unit) di tempat letak kereta Lembaga Perumahan & Pembangunan di Singapura.

 

“Kelulusan kerajaan Malaysia baru-baru ini untuk membenarkan eksport tenaga boleh diperbaharui (RE), dijangka memanfaatkan YTL Power, kerana kumpulan itu terus mencari pertumbuhan pendapatan melalui eksport RE ke Singapura.

 

"UK Wessex Water dijangka pulih pada suku berikutnya selepas semakan tarif sembilan peratus berkuat kuasa April 2023.

 

"Yes Communications kekal menjadi kebimbangan memandangkan penurunan mendadak dalam hasil perkhidmatan baru-baru ini," kata HLIB Research.

 

HLIB Research juga menyatakan bahawa anak syarikat YTL terus meneroka perkhidmatan 5G yang inovatif dengan memanfaatkan Digital Nasional Berhad.

 

YTL Power juga sedang membangunkan Pusat Data Hijau YTL (pertama dengan Sea Limited), yang akan disokong oleh pembangunan 500MW solar berskala besar di Kulai.

 

"Selain itu, kumpulan itu juga akan memanfaatkan lesen perbankan digital yang dianugerahkan (konsortium Sea Limited-YTLP), menyasarkan segmen perusahaan mikro, kecil dan sederhana," katanya. - DagangNews.com