Honsin, HiQ Media salah guna proses mahkamah dalam percubaan adakan EGM bagi memecat pengarah SMIB | DagangNews Skip to main content

Honsin, HiQ Media salah guna proses mahkamah dalam percubaan adakan EGM bagi memecat pengarah SMIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 April - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa Honsin Apparel Sdn Bhd (Honsin) dan HiQ Media (Malaysia) Sdn Bhd (HIQ) telah menyalahgunakan proses mahkamah dalam percubaan mereka untuk mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) bagi memecat semua pengarah South Malaysia Industries Berhad (SMIB).

 

Sehubungan itu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan SMIB dan menggunakan kuasanya untuk membatalkan saman pemula Honsin dan HIQ dengan kos RM20,000 kepada SMIB dan kos RM4,000 kepada Tricor Investor & Issuing House Services Sdn Bhd, yang merupakan pendaftar saham bagi SMIB.

 

Honsin dan HIQ yang secara kolektif memperoleh 10.011% dalam SMIB pada 15 Februari 2023, dua hari kemudian memaklumkan SMIB melalui Notis Hasrat untuk mengadakan EGM pada 24 Mac 2023 berdasarkan rekod permintaan mereka pendeposit (ROD) bertarikh 20 Februari 2023.
 

SMIB mengumumkan kepada Bursa Malaysia pada 21 Februari 2023 bahawa lembaga pengarahnya hanya dapat bermesyuarat pada 24 Februari 2023 untuk membincangkan permintaan Honsin dan HIQ untuk ROD dan Notis Niat.

 

Pada 23 Februari 2023, Honsin dan HIQ memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebagai percubaan untuk memaksa SMIB memberikan ROD dan menyampaikan saman pemula kepada SMIB pada hari yang sama lembaga bermesyuarat untuk membincangkan permintaan mereka.

 

Bagi menolak saman pemula Honsin dan HIQ, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan alasan ringkas, yang antara lain, menyatakan bahawa Honsin, HIQ, penasihat mereka, dan peguam cara dengan sengaja memetik undang-undang yang salah, dengan menyatakan perenggan 7.16(1) dan 7.16(2) Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia, bukannya Seksyen 34(5) dan Seksyen 34(6) Akta Industri Sekuriti (Depositori Pusat) 1991.

 

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa Honsin dan HIQ telah menetapkan situasi untuk tarikh akhir permintaan tidak dipatuhi, dan serta-merta pada hari berikutnya memfailkan saman untuk mendapatkan pelepasan, menyalahgunakan proses mahkamah.

 

"Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi kami harapan baharu dalam melindungi kepentingan syarikat dan pemegang saham.

 

"Honsin dan HIQ bersikap angkuh dalam pendekatan mereka untuk menuntut SMIB menyediakan ROD dalam satu hari bekerja dan membawa ke mahkamah untuk meneruskan agenda mereka. Kami ingin menegaskan bahawa tiada Notis EGM telah dikeluarkan secara sah oleh Honsin dan HIQ.

 

"Kami berharap ini menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin ada pada pemegang saham mengenai perkara ini," kata SMIB dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sementara itu, Suruhanjaya Sekuriti telah mengesahkan mereka sedang menyiasat aduan SMIB bahawa lebih 20 pihak, termasuk HIQ dan Honsin, bertindak bersama dan telah melanggar Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) Seksyen 218 (2). - DagangNews.com