HSBC Amanah diiktiraf sebagai bank Islam antarabangsa terbaik Euromoney | DagangNews Skip to main content

HSBC Amanah diiktiraf sebagai bank Islam antarabangsa terbaik Euromoney

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Mei - HSBC Amanah Malaysia Bhd (HSBC Amanah) telah dianugerahkan bank Islam antarabangsa terbaik di Euromoney Islamic Finance Awards.

 

Anugerah terbaik dunia oleh Euromoney ini mengiktiraf kekuatan HSBC Amanah dalam beberapa kategori termasuk urus niaga rentas sempadan, pembiayaan bahagian bekalan dan pasaran modal.

 

Di samping kekuatan pembiayaannya, HSBC Amanah juga diktiraf untuk rangkaian instrumen perlindungan nilai patuh syariah kukuh, termasuk opsyen pertukaran asing dan hadapan serta platform FX islamiknya yang membolehkan pengurus dana mengautomasikan program lindung nilai.

 

Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Amanah, Raja Amir Shah Raja Azwa berkata, ia adalah satu pengiktirafan yang mengesahkan komitmen pasukan untuk sentiasa berada di barisan hadapan dalam inovasi. 

 

"Selain itu, kami berbangga menawarkan rangkaian rumusan pembiayaan patuh syariah yang tiada tandingan yang membantu.

 

"Ia meluas kepada perbankan peribadi dan aset serta keupayaan kami membolehkan mereka mencapai matlamat khusus melalui pengurusan aset islamik HSBC Amanah yang diperkasakan teknologi digital," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Raja Amir Shah berkata, pihaknya terus kekal komited dan menyumbang kepada usaha kerajaan untuk mempromosikan Malaysia sebagai sebuah negara pusat kewangan Islam global. 

 

"Kami juga berbesar hati untuk menjadi sebahagian daripada Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jawatankuasa Bersama Sekuriti Suruhanjaya Malaysia (SC) mengenai perubahan iklim untuk melibatkan dan melatih pihak berkepentingan sektor kewangan Malaysia mengenai daya tahan iklim dan peralihan kepada ekonomi rendah karbon," katanya.

 

HSBC Amanah juga mematuhi piawaian etika tertinggi dan merupakan penyokong utama kemampanan dalam industri kewangan Islam Malaysia menjadi ahli pengantaraan berasaskan nilai (VBI), sebuah inisiatif di bawah Bank Negara Malaysia. 

 

Bank juga merupakan yang pertama menerbitkan 'Triple Bottom Line Framework' untuk pembiayaannya sejajar dengan prinsip VBI. - DagangNews.com