Hutang 14 anak syarikat Felcra kini berjumlah RM1.21 bilion — Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) | DagangNews Skip to main content

Hutang 14 anak syarikat Felcra kini berjumlah RM1.21 bilion — Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC)

KUALA LUMPUR 26 Jun - Sebanyak 14 anak syarikat Felcra Bhd telah mengumpul jumlah hutang sebanyak RM1.21 bilion, menambah berat kedudukan kewangan syarikat milik kerajaan yang sememangnya berdepan dengan kekurangan tunai itu, kata Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

 

Syarikat itu dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Inc (MOF Inc) tetapi diselia oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKDW).

 

Daripada jumlah hutang sebanyak RM1.21 bilion sehingga April 2023, usaha sama estet Felcra berjumlah RM309.8 juta, manakala Felcra Properties mempunyai jumlah hutang sebanyak RM842.7 juta.

 

“Keadaan ini menyebabkan kerajaan memberi pinjaman RM544 juta kepada Felcra untuk pembangunan komersial di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang digelar Semarak20,” dedah laporan PAC yang diterbitkan hari ini.

 

Kabinet telah meluluskan jumlah hutang sebanyak RM1.53 bilion untuk Felcra dan anak-anak syarikatnya untuk disusun semula dan dijadualkan semula dalam tempoh 35 tahun.

 

Di bawah penstrukturan semula itu, Felcra akan mula membayar balik hutang itu pada 2026, dengan bayaran bulanan RM4.6 juta kepada Kementerian Kewangan (MOF).

 

Bagi menangani isu kewangan, PAC menggesa Felcra menyemak semula struktur dan operasinya agar sejajar dengan matlamat asal dan tanggungjawab sosialnya, memastikan kepentingan peserta dan masyarakat luar bandar dilindungi.

 

Jawatankuasa itu juga menyeru KKDW dan Felcra supaya mengawal ketat anak syarikat syarikat bagi memastikan keuntungan dan pencapaian matlamat. Felcra harus membina kapasitinya sebelum menerokai perniagaan terasnya, kata PAC.

 

Bagi projek Semarak20, PAC berkata KKDW mesti memastikan strategi menyeluruh untuk Felcra bagi memastikan kejayaan, membolehkan pembayaran balik hutang kepada kerajaan dan mengukuhkan kedudukan kewangan syarikat.

 

PAC juga mengarahkan KKDW dan Felcra melaporkan status pembayaran hutang terkini dan pelaksanaan strategi projek Semarak20 kepada jawatankuasa setiap tiga bulan untuk pemantauan.

 

"PAC akan memberi tempoh dua bulan kepada MOF Inc, MOF, KKDW dan Felcra untuk membentangkan tindakan mereka berhubung lima syor PAC," kata pengerusi jawatankuasa Datuk Mas Ermieyati Samsudin pada sidang akhbar di Parlimen. - DagangNews.com