IHH Healthcare ambil alih Island Hospital pada harga tunai RM3.9 bilion | DagangNews Skip to main content

IHH Healthcare ambil alih Island Hospital pada harga tunai RM3.9 bilion

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Sept - IHH Healthcare Bhd menerusi anak syarikatnya, Pantai Holdings Sdn Bhd bercadang mengambil alih keseluruhan kepentingan ekuiti dalam Island Hospital Sdn Bhd menerusi pertimbangan tunai RM3.9 bilion daripada Affinity Equity Partners.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, cadangan pengambilalihan menawarkan IHH peluang strategik memperoleh hospital swasta berkapasiti 600 katil di Pulau Pinang.

 

Katanya, Island Hospital membawa bersamanya operasi kukuh yang diakreditasi oleh Majlis Piawaian Penjagaan Kesihatan Australia, dengan pelbagai pusat kecemerlangan, ditambah dengan pasukan profesional perubatan yang berkelayakan dan berpengalaman yang terdiri daripada 119 pakar, menawarkan pelbagai perkhidmatan klinikal.

 

"Cadangan itu juga membolehkan IHH menyatukan kehadirannya di Pulau Pinang dan mengukuhkan kedudukan daya saingnya di seluruh Malaysia.

 

"IHH akan merealisasikan sinergi daripada cadangan pengambilalihan itu memandangkan mereka kini akan mengendalikan tiga hospital di Pulau Pinang dengan lebih 1,000 katil operasi iaitu (Hospital Pulau, Hospital Gleneagles Pulau Pinang dan Hospital Pantai Pulau Pinang).

 

"Ia bagi membolehkan penjagaan pesakit yang diselaraskan dengan lebih baik, mengoptimumkan penggunaan sumber, dan memperkemas perkhidmatan, menghasilkan prestasi dan perkhidmatan yang lebih baik secara keseluruhan," katanya.

 

Kumpulan itu berkata, Island Hospital juga diiktiraf sebagai satu daripada empat finalis di Hospital Pelancongan Perubatan Flagship kebangsaan yang berprestij, inisiatif oleh Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia yang bertujuan mempromosikan inovasi dan kecemerlangan dalam perkhidmatan perubatan.

 

Katanya, hospital itu berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan pertumbuhan pelancongan perubatan yang kukuh di rantau ini melalui ekosistem pelancongan perubatan dan jenamanya.

 

Cadangan pengambilalihan akan dibiayai melalui dana dalaman IHH dan anak-anak syarikatnya dan pinjaman luar, yang bahagiannya masih belum dimuktamadkan pada ketika ini.

 

Campuran pembiayaan akan ditentukan pada peringkat seterusnya selepas mengambil kira keperluan tunai dalaman, tahap penggearan dan kos faedah IHH. - DagangNews.com