Indonesia naikkan lagi kadar dasar, kini berjumlah 125 mata asas sejak Ogos | DagangNews Skip to main content

Indonesia naikkan lagi kadar dasar, kini berjumlah 125 mata asas sejak Ogos

JAKARTA 20 Okt - Bank pusat Indonesia menaikkan kadar dasarnya sebanyak 50 mata asas pada Khamis, untuk bulan kedua berturut-turut, ketika ia berusaha untuk membendung kenaikan inflasi, sambil cuba memperlahankan aliran keluar modal yang telah membebani rupiah.

 

Bank Indonesia (BI) menaikkan penanda aras kadar belian balik 7 hari kepada 4.75%, sejajar dengan jangkaan 17 daripada 30 ahli ekonomi yang ditinjau oleh Reuters. Baki 13 ahli ekonomi telah meramalkan kenaikan 25 mata asas yang lebih kecil.

 

Gabenor Perry Warjiyo berkata keputusan itu bertujuan mengembalikan inflasi teras dalam julat 2.0%-4.0% lebih awal daripada sasaran sebelumnya - pada separuh pertama berbanding suku ketiga tahun depan.

 

Langkah itu juga bertujuan untuk memastikan rupiah mencerminkan nilai asasnya berbanding dolar A.S. yang kukuh.

 

"Keputusan untuk meningkatkan kadar faedah adalah langkah yang sarat di hadapan, pre-emptif dan berpandangan ke hadapan untuk mengurangkan jangkaan inflasi yang kini terlalu tinggi," katanya dalam sidang akhbar, Reuters melaporkan.


 

Gabenor Perry Warjiyo
                                                          Gabenor Perry Warjiyo

 

 

Langkah itu berikutan kenaikan 50 mata asas pada bulan September, dan menandakan kali pertama BI menaikkan kadar sebanyak 50 mata asas dua kali berturut-turut sejak ia menggunakan kadar repo terbalik 7 hari sebagai penanda arasnya pada 2016.

 

Dua lagi kadar dasar utama turut dinaikkan dengan jumlah yang sama.

 

Dengan langkah terbaharu ini, BI telah menaikkan kadar dasarnya sebanyak 125 mata asas sejak Ogos.

 

Ia mula mengetatkan dasar monetari lebih lewat daripada beberapa rakan setaranya, kerana inflasi kekal baik, dengan beberapa harga tenaga kekal tidak berubah terima kasih kepada subsidi kerajaan.

 

Bagaimanapun, kerajaan menaikkan harga bahan api bersubsidi bulan lepas, mendorong inflasi ke paras tertinggi 7 tahun pada 5.95% pada September.

 

"Selain inflasi yang melebihi sasaran, penggubal dasar menghadapi ketidakpastian yang lebih tinggi pada rupiah di tengah-tengah bida dolar. Berbekalkan latar belakang pertumbuhan yang berdaya tahan, tumpuan akan diberikan kepada jangkaan inflasi, menyokong kestabilan kewangan serta meluaskan perbezaan kadar dengan A.S.," kata pakar ekonomi DBS Bank Radhika Rao. - DagangNews.com