Industronics bentuk konsortium dengan MNGV untuk tender projek Kedah Aerotropolis | DagangNews Skip to main content

 Industronics bentuk konsortium dengan MNGV untuk tender projek Kedah Aerotropolis

KUALA LUMPUR 4 Nov - Industronics Bhd memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan Malaysian NGV Bhd (MNGV) untuk membentuk konsortium yang akan mengemukakan tender bagi pembangunan, pembinaan dan pengendalian Kedah Aerotropolis.

 

Pembangunan itu akan dibina di atas tanah seluas 3704.89 hektar milik kerajaan negeri Kedah.

 

Pembangunan itu terdiri daripada tiga komponen utama iaitu bandar lapangan terbang, taman perniagaan dan hab Sidam Logistics, Aerospace & Manufacturing (SLAM).

 

Pengarah Eksekutif Industriics Bhd, Datuk Chu Boon Tiong berkata, menerusi kerjasama dengan MNGV, syarikat itu akan menjadi sebahagian daripada pembangunan infrastruktur penting di Malaysia.

 

Beliau berkata, Industronics akan mencari dana dan memudahkan dana berjumlah EUR3.3 bilion dengan rakan kongsi strategiknya, Bluemount Financial Group Ltd dan pelabur lain yang mungkin untuk projek itu.

 

"Memandangkan hubungan strategik kami dengan Bluemount, kami boleh memanfaatkan kepakaran mereka untuk mendapatkan pembiayaan bagi pembangunan yang dicadangkan.

 

"Bluemount ialah firma broker saham, pengurusan aset dan kredit terkenal yang berpangkalan di Hong Kong dan ia dibiayai dengan baik dengan modal yang banyak untuk membantu kami dengan pembiayaan bagi pembangunan yang dicadangkan," kata Chu.

 

Pembangunan itu akan dibina secara berperingkat, dengan fasa pertama ditetapkan untuk membina Bandar Lapangan Terbang dan disasarkan siap dalam tempoh 18 bulan.

 

Di bawah MoU itu, MNGV akan terus hadir dan berhubung dengan Kerajaan Negeri Kedah, KXP Airportcity Holdings dan pihak berkaitan lain untuk mendapatkan cadangan pembangunan itu.

 

Sementara itu, Industronics akan mendapatkan pembiayaan dan memudahkan dana daripada pasaran domestik atau antarabangsa untuk membiayai kos tanah dan bangunan projek.

 

Chu telah memperoleh 10 peratus kepentingan dalam Bluemount, dan syarikat itu juga menyatakan minat untuk melabur dalam Bluemount tahun lepas.

 

Cadangan terbitan hak menangguhkan rancangan Industronics untuk mengambil alih Bluemount. - DagangNews.com