Inecosolar bangunkan projek panel solar di pusat logistik terbesar Lazada di Indonesia | DagangNews Skip to main content

Inecosolar bangunkan projek panel solar di pusat logistik terbesar Lazada di Indonesia

Philippe Auberger (kiri) dan Benoît Prim ketika memeterai perjanjian antara Inecosolar dan Lazada, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 26 Sept - PT Ineco Solar Solutions anak syarikat Yinson Renewables, dan Lazada Indonesia melalui unit perniagaannya, Lazada Logistics menandatangani perjanjian untuk mereka bentuk, membina, memasang, mengendalikan dan menyelenggara projek panel solar 396 kilowatt-peak (kWp) di kemudahan logistik terbesar Lazada yang terletak di Cimanggis, Depok, Jawa Barat. 

 

Panel solar direka untuk menjana lebih daripada 555 megawatt jam (MWj) setahun, dengan anggaran 400 tan pelepasan karbon dielakkan. Panel tersebut menyasarkan untuk memenuhi kira-kira 13% daripada keperluan elektrik gudang Cimanggis Lazada, yang membawa kesan positif terhadap jejak alam sekitar.

 

Pengarah Urusan Inecosolar, Benoît Prim berkata, ia merupakan pencapaian penting bagi pihaknya kerana menawarkan tenaga sebagai perkhidmatan kepada salah satu platform e-dagang terkemuka di rantau ini. 

 

"Sebagai salah satu penyedia tenaga-sebagai-perkhidmatan (EaaS) semua-dalam-satu terkemuka di negara ini, matlamat kami adalah untuk menyediakan Lazada dengan pakej komprehensif yang menawarkan pembiayaan penuh, pembinaan, operasi dan penyelenggaraan, tanpa sebarang kos pendahuluan," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Ketua Pegawai Logistik Lazada Indonesia, Philippe Auberger berkata, komitmen pihaknya untuk membina perniagaan mampan dan mencipta impak positif merujuk kepada prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). 

 

"Kami berharap pelbagai langkah dan usaha kami, termasuk penggunaan tenaga boleh diperbaharui dengan memasang panel solar, dapat menyumbang kepada mengurangkan kesan alam sekitar dan mewujudkan persekitaran Indonesia yang ‘lebih hijau’," katanya.

 

Katanya, pemasangan panel solar adalah salah satu inisiatif untuk menyokong usaha kelestarian di Lazada.

 

"Pemasangan panel solar di kemudahan logistik terbesar Lazada diunjurkan mengurangkan sehingga 400 tan pelepasan karbon setahun. Inisiatif pemasangan panel solar ini juga sedang dijalankan untuk menyokong pencapaian sasaran campuran tenaga boleh diperbaharui baharu (EBT) kerajaan Indonesia sebanyak 23% menjelang 2025," katanya.

 

EaaS ialah model yang membolehkan pelanggan mengakses tenaga yang bersih dan boleh dipercayai tanpa sebarang pelaburan modal pendahuluan. 

 

Inecosolar sebagai pembekal EaaS menawarkan penyelesaian panel solar kunci untuk pelanggan komersial dan industri di Indonesia. 

 

Inecosolar mengendalikan segala-galanya daripada pembangunan dan pembiayaan kepada membina dan mengendalikan panel solar, dengan matlamat utama untuk membantu pelanggan mengurangkan kedua-dua kos elektrik dan pelepasan CO2. - DagangNews.com