Invest Malaysia 2024-China pikat pelabur dengan aset di bawah pengurusan RM22.93 trilion | DagangNews Skip to main content

Invest Malaysia 2024-China pikat pelabur dengan aset di bawah pengurusan RM22.93 trilion

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 April - Invest Malaysia 2024 - China, berjaya menarik 300 delegasi termasuk pelabur pendapatan tetap, ekuiti dan ekuiti persendirian asing, dengan gabungan aset di bawah pengurusan (AUM) melebihi RM22.93 trilion.

 

Sebuah acara maya, persidangan itu berusaha untuk mempromosikan Malaysia sebagai destinasi ekonomi dan pelaburan yang menarik kepada pelabur institusi dan pengurus dana yang berpangkalan di China.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Datuk Muhamad Umar Swift berkata program Invest Malaysia KL (IMKL) terus menyokong pertumbuhan ekonomi negara dengan memacu perbualan pasaran modal kritikal yang memaparkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan utama di Asia.

 

 

Datuk Muhamad Umar Swift
                 Datuk Muhamad Umar Swift

 

 

"Ketika Malaysia dan China meraikan 50 tahun hubungan diplomatik, ini membuka pintu baharu untuk pertumbuhan. Peranan China dalam ekonomi kita adalah kritikal, menjadi rakan dagang terbesar Malaysia untuk tahun ke-15 berturut-turut dengan perdagangan mencecah RM450.84 bilion pada 2023.

 

"Kami percaya Invest Malaysia 2024 – China menyediakan peluang besar kepada pelabur yang berpangkalan di China untuk lebih memahami landskap makroekonomi Malaysia, prospek pasaran modal dan profil korporat Malaysia," katanya.

 

Ketua Asia Tenggara dan Asia Selatan dan Ketua Pegawai Eksekutif China International Capital Corporation Limited (CICC) Singapura Stephen Ng berkata sebagai satu daripada penggerak dalam teknologi dan tenaga hijau, kepakaran dan pelaburan China boleh membantu melonjakkan cita-cita Malaysia ke hadapan.

 

 

CICC Singapura Stephen Ng
                       Stephen Ng

 

 

"Kami berusaha untuk memperdalam kerjasama kami dalam bidang ini, memupuk iklim di mana teknologi termaju dan amalan mampan memacu pertumbuhan ekonomi.

 

"Bagi pelabur China kami, Malaysia menawarkan pintu masuk ke Asean dan satu daripada hab untuk inovasi, khususnya dalam industri berteknologi tinggi, ekonomi digital, kenderaan elektrik dan projek mesra alam," kata Ng.

 

Invest Malaysia 2024 - China dianjurkan oleh Bursa Malaysia, CICC dan Malayan Banking Bhd. - DagangNews.com