IOI Properties ambil alih Tropicana Gardens Mall pada harga RM680 juta, hartanah keempat dalam 8 bulan | DagangNews Skip to main content

IOI Properties ambil alih Tropicana Gardens Mall pada harga RM680 juta, hartanah keempat dalam 8 bulan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 Julai - IOI Properties Group Bhd membeli Tropicana Gardens Mall di Petaling Jaya dengan harga RM680 juta, sebagai tambahan kepada tiga pemerolehan lain sejak lapan bulan lalu.

 

Empat urus niaga itu berjumlah kira-kira RM1.21 bilion, dengan kumpulan itu berkata penambahan Tropicana Gardens Mall adalah selaras dengan strategi pertumbuhannya dan akan mengukuhkan jejaknya dalam industri runcit, menyediakannya dengan platform untuk memanfaatkan kepakarannya.

 

Perjanjian untuk pusat beli-belah itu ditandatangani antara keseluruhan unit IOIProp IOI Mall Damansara Sdn Bhd dan Tropicana Indah Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung milik 70% milik Tropicana Corp Bhd.

 

IOIProp dalam satu kenyataan berkata, Tropicana Gardens Mall tujuh tingkat mempunyai jumlah keluasan lantai kasar 2.95 juta kaki persegi dan kawasan boleh disewa bersih (NLA) 1.05 juta kaki persegi, dengan kadar penghunian kira-kira 77%.

 

 

wasiyyah

 

 

Ia berkata pusat beli-belah itu, yang bersambung terus ke stesen transit aliran massa Surian, juga boleh diakses melalui empat lebuh raya utama.

 

Ia berada dalam tadahan beberapa perbandaran matang seperti Kota Damansara, Sunway Damansara dan Mutiara Damansara, serta pembangunan Kwasa Damansara yang akan datang.

 

“Selain lokasi utama dan tawaran nilai yang sangat baik, Tropicana Gardens Mall telah beroperasi selama empat tahun sejak dibuka pada Mac 2020.

 

"Kami percaya ia akan memberikan pendapatan berulang yang kukuh kerana ia mengikuti model kejayaan IOI Malls dan memanfaatkan jenamanya dalam menyediakan pengalaman gaya hidup bertenaga yang dipenuhi dengan tawaran dinamik," kata ketua eksekutif kumpulan IOIProp Lee Yeow Seng.

 

Pengambilalihan itu akan mengembangkan operasi pusat beli-belah IOIProp di Greater Klang Valley, melengkapkan dua pusat beli-belah sedia ada di kawasan itu, IOI Mall Puchong dan IOI City Mall, yang kini merupakan pusat membeli-belah terbesar di negara ini dengan NLA 2.5 juta kaki persegi.

 

Jumlah NLA runcit IOIProp akan diperbesarkan kepada 5.4 juta kaki persegi dengan penambahan Tropicana Gardens Mall, termasuk IOI Mall Kulai dan IOI Mall Xiamen di China.

 

Pengambilalihan utama lain dalam tempoh lapan bulan lalu oleh IOIProp termasuk hotel 150 bilik W Kuala Lumpur pada harga RM270 juta, Courtyard by Marriott Pulau Pinang 199 bilik dengan harga RM165 juta, dan tanah pegangan bebas seluas 9.86 ekar di Pantai Kok, Langkawi, dengan harga RM90.1 juta.

 

W Kuala Lumpur dan Courtyard by Marriott Penang juga diperoleh daripada Tropicana Corp.

 

Dua hotel yang dibeli itu akan menambah 349 kunci bilik kepada 2,355 sedia ada, berjumlah 2,704 kunci bilik daripada kesemua lapan hotel di bawah segmen hospitaliti dan riadah kumpulan itu, manakala tanah di Pantai Kok dibeli untuk projek pembangunan hotel lain.

 

IOIProp berkata aset-aset ini akan membolehkannya mempunyai kehadiran serta-merta di lokasi yang berada di luar operasi sedia ada dan ia akan menghasilkan pendapatan akretif kepada prestasi kewangan masa depan kumpulan.

 

Lee berkata IOIProp akan memastikan pilihannya terbuka untuk sebarang peluang, sama ada pengembangan bukan organik atau usaha sama, sambil membangunkan segmen perniagaan terasnya di Malaysia, Singapura dan China di mana ia beroperasi.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, Tropicana Corp berkata pelupusan Tropicana Gardens Mall akan membolehkan pengewangan hartanah pelaburan kumpulan itu. - DagangNews.com