Iris tegaskan pemerolehan kontrak NIISe bernilai RM1.13 bilion menerusi tender terbuka | DagangNews Skip to main content

Iris tegaskan pemerolehan kontrak NIISe bernilai RM1.13 bilion menerusi tender terbuka

KUALA LUMPUR 17 Feb - Iris Corp Bhd, yang telah menandatangani perjanjian untuk menjual 80% kepentingannya dalam syarikat yang memenangi kontrak Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) bernilai RM1.13 bilion, menyangkal laporan media yang menuduh syarika itu tidak berkemampuan untuk melaksanakan projek NIISe.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Iris berkata ia mempunyai rekod prestasi yang baik dan telah berjaya dalam menyampaikan projek teknologi maklumat (IT).

 

“Iris ingin menyatakan bahawa ia mempunyai rekod prestasi yang berjaya dalam menyampaikan projek IT kepada kerajaan di peringkat domestik dan antarabangsa termasuk di Kanada, India, Guinea, Nigeria, Senegal, Kepulauan Solomon dan Tanzania selama lebih daripada 20 tahun, dan telah memenuhi kewangannya secara konsisten. kewajipan berdasarkan amalan kewangan berhemat,” jelas penyedia perkhidmatan e-kerajaan itu dalam pemfailan.

 

NIISe menjadi tumpuan sekarang berikutan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melancarkan siasatan terhadap bekas perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menantunya kerana kemungkinan salah guna kuasa dalam pemberian kontrak itu. Muhyiddin menafikan penglibatan mereka.

 

 

Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe)

 

 

NIISe ialah inisiatif di bawah Kementerian Dalam Negeri untuk menaik taraf sistem infrastruktur IT di Jabatan Imigresen dengan melaksanakan aplikasi digital terkini untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan, dan mengukuhkan keselamatan dan keselamatan di sempadan negara.

 

Projek itu telah dianugerahkan kepada unit Iris, Iris Information Technology Systems Sdn Bhd (IITS), pada 2019.

 

Dalam pemfailan terbaru, Iris menerbitkan semula pengumuman awalnya, memberitahu orang ramai yang melabur bahawa ia telah mengambil bahagian dalam proses tender terbuka yang bermula dengan pengeluaran permintaan untuk cadangan oleh Kementerian Dalam Negeri pada 23 Mei 2019.

 

Menurut Iris, lebih 20 syarikat tempatan dan antarabangsa menyertai proses tender itu.

 

Sementara itu, Iris mengulangi bahawa IITS telah mencapai "kemajuan yang bermakna dalam projek NIISe tetapi tidak dapat mendedahkan maklumat lanjut kerana kewajipan kerahsiaan".

 

Dalam satu peristiwa yang tidak dijangka, Iris mengumumkan pada Jumaat lepas (10 Feb), pelupusan 80% pegangannya dalam IITS kepada Tass Tech Technologies Sdn Bhd (TTTSB) — unit milik penuh Tass Tech (M) Sdn Bhd — pada harga RM70 juta tunai. Hasilnya akan digunakan untuk modal kerja kumpulan dan sebarang pengembangan perniagaan masa depan, katanya.

 

 

Raja Muhammad Badiuzzaman Raja Chulan
Raja Muhammad Badiuzzaman Raja Chulan

 

 

Raja Muhammad Badiuzzaman Raja Chulan, pengarah TTTSB, memegang 20% pegangan dalam Tass Tech (M) Sdn Bhd, manakala baki 80% pegangan dipegang oleh pengarah lain bernama Shukor Ahmed.

 

Untuk enam bulan terbaharu berakhir 30 Sept 2022, Iris mencatatkan keuntungan bersih RM8.44 juta berbanding kerugian bersih RM755,000 setahun sebelumnya, apabila pendapatan melonjak kepada RM175.51 juta daripada RM72.98 juta.

 

Harga saham Iris, yang melonjak ke paras tertinggi 17 sen minggu lepas, pagi ini kekal pada 12 sen ketika pasaran dibuka dengan modal pasaran kumpulan itu bernilai RM375.23 juta. - DagangNews.com