Jabatan Audit Negara kini boleh mengaudit syarikat yang memperoleh jaminan kerajaan persekutuan atau negeri | DagangNews Skip to main content

Jabatan Audit Negara kini boleh mengaudit syarikat yang memperoleh jaminan kerajaan persekutuan atau negeri

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Julai - Jabatan Audit Negara (NAD) kini boleh mengaudit akaun mana-mana syarikat yang mendapat jaminan kewangan daripada persekutuan atau sesebuah negeri.

 

Rang Undang-undang Audit (Pindaan) 2024, yang meminda Akta Audit 1957 (Akta 62), diluluskan Dewan Negara pada Rabu selepas dibahaskan oleh 21 senator. Rang undang-undang itu sebelum ini telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 3 Julai.

 

 

wasiyyah

 

 

Pindaan itu akan menambah baik skop pengauditan pengurusan wang awam, di samping memastikan syor audit mendapat perhatian serius dan tindakan sewajarnya daripada semua pihak, termasuk kementerian, jabatan, agensi kerajaan, dan mana-mana entiti yang menerima dana awam, kata NAD dalam kenyataan di sini hari ini.

 

“Akta 62 tidak pernah dipinda sejak 1991, 33 tahun lalu, dan perlu diperkukuh selaras dengan perkembangan terkini dalam tadbir urus dan pengurusan wang awam,” kata agensi itu.

 

Di bawah Rang Undang-undang pindaan itu, Fasal 2 bertujuan untuk meminda Seksyen 5 Akta untuk meluaskan kuasa juruaudit negara (AG) untuk mengaudit akaun mana-mana badan, termasuk syarikat yang berdaftar di bawah Akta Syarikat 2016, yang menerima jaminan kewangan daripada persekutuan atau a negeri.

 

Selain itu, klausa tersebut memberi kuasa kepada Juruaudit Negara untuk mengaudit akaun mana-mana entiti, termasuk syarikat yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat 2016 yang menerima dana awam, jika menteri kewangan menganggapnya amat perlu, mengikut pendekatan "ikut audit wang awam".

 

Pindaan lain kepada Rang Undang-undang memperkenalkan peruntukan baharu yang memberikan AG kuasa untuk mengeluarkan garis panduan bagi melaksanakan Akta 62, membuat syor untuk menangani penyelewengan serius dalam pengendalian dana awam, dan menjalankan audit susulan tindakan yang diambil sebagai tindak balas kepada syor dan ulasan dalam Laporan AG.

 

Pindaan itu bertujuan untuk meningkatkan peranan AG dalam memastikan semakan dan imbangan melalui tiga jenis audit utama — penyata kewangan; pelaksanaan program atau aktiviti kementerian, jabatan, dan agensi kerajaan; dan pengurusan syarikat kerajaan.

 

Dengan Rang Undang-undang Audit (Pindaan) 2024 diluluskan oleh kedua-dua Dewan, Rang Undang-undang itu kini akan dihantar untuk mendapat perkenan diraja oleh Yang di-Pertuan Agong, sebelum diwartakan sebagai Akta baharu. - DagangNews.com