Jangan menilai buku dari kulitnya | DagangNews Skip to main content

Jangan menilai buku dari kulitnya

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

SELALUNYA, apabila saya mula-mula melihat sebuah buku, pastinya melihat kulitnya terlebih dahulu. Walaupun kesan pertama adalah penting tetapi tidak menentukan apa yang ada di dalam.

 

Sebagai seorang manusia, saya diberitahu oleh pensyarah sewaktu di Universiti Waikato, New Zealand untuk tidak menilai orang. Seumpama yang dijelaskan oleh petikan terkenal, "jangan menilai buku dari kulitnya."

 

Terdapat banyak lagi kepada seseorang atau novel yang hanya sekadar menawan dikulit.

 

Ungkapan bahasa "jangan menilai buku dari kulitnya" pada terasnya menunjukkan nilai tidak boleh dinilai atau ditentukan tanpa melepasi penampilan luar sesuatu atau seseorang.

 

Dalam frasa metafora ini, subjek penghakiman ialah kulit buku, yang saya rasa ironis. Memandangkan karya sastera tanpa ilustrasi memerlukan perhatian pembaca semata-mata melalui visual tunggal yang dipaparkan di hadapan.

 

Bagi saya, manusia ibarat buku.

 

 

parafrasa

 

 

Apabila semakin dewasa, bergerak lebih jauh melalui kehidupan, mula mencipta lembaran baru. Dengan setiap bab, plot berubah, dan watak berkembang, juga sentiasa membangun.

 

Maka apabila  bertemu orang baru, atau walaupun mengenali orang yang telah  temui, saya ingin  memulakan buku dari tengah. Tidak tahu bagaimana ia bermula atau apa yang berlaku sebelum tiba di sana. Ini tidak bermakna orang tidak bertanggungjawab atas tindakan mereka.

 

Masa lalu tidak boleh selalu dijadikan alasan untuk menilai. Maksudnya ialah tidak seharusnya menilai orang hanya berdasarkan penampilan dan gaya mereka.

 

Setiap individu adalah kompleks, dan setiap orang mempunyai cerita. Berhubung antara satu sama lain untuk menghormati setiap bahagian cerita, bukan hanya halaman semasa.

 

Sama seperti buku mempunyai kulit muka yang memberikan kesan pertama, seseorang mempunyai penampilan fizikal dan tingkah laku mereka yang mewujudkan persepsi awal.

 

Walau bagaimanapun, sama seperti seseorang tidak boleh menilai buku dari kulitnya, adalah penting untuk tidak menilai seseorang berdasarkan luarannya sahaja.

 

Halaman buku menyimpan kandungannya, termasuk cerita, idea dan pelajarannya. Dengan cara yang sama, pemikiran, pengalaman, dan emosi seseorang adalah teras kewujudan mereka. Ini adalah perkara yang menentukan siapa mereka dan membentuk keperibadian mereka.

 

 

parafrasa

 

 

Sama seperti buku boleh dibuka dan dibaca, seseorang boleh difahami melalui komunikasi dan interaksi. Melalui perbualan dan pemerhatian, seseorang itu boleh mendapatkan gambaran tentang kandungan buku atau watak seseorang.

 

Seorang menulis, "Orang ramai seperti buku. Ada yang menipu dengan kulitnya, dan yang lain mengejutkan dengan kandungannya." 

 

Dalam dunia yang penuh dengan penilaian pantas dan interaksi peringkat permukaan, terdapat peluang yang mendalam untuk menemui keindahan dan kedalaman yang terletak di bawah fasad luaran.

 

Pertimbangkan kekayaan perpustakaan yang pelbagai, di mana setiap buku mengandungi kisah unik yang menunggu untuk diterokai.

 

Sama seperti tidak akan menilai buku semata-mata dari kulitnya,  boleh melanjutkan pendekatan yang sama kepada orang yang ditemui.

 

Dengan meluangkan masa untuk menyelidiki lebih mendalam, melibatkan diri dalam perbualan yang bernas dan rasa ingin tahu yang tulen, membuka pintu kepada pemahaman, empati dan kerjasama.

 

Namun masih ramai yang tidak membaca kerana mungkin kesibukan dengan kehidupan. Saya dari usia empat tahun hingga ke hari ini bila sudah 60 tahun tetap membaca. Dan sejak terkena strok dan menjadi OKU, saya sudah membaca 4,000 buah buku.

 

Kita hidup dalam masyarakat yang sangat dangkal. Sangat mudah untuk jatuh ke dalam perangkap melihat hanya pada permukaan orang, benda dan idea tanpa mengambil masa dan usaha untuk menyelidikinya dengan lebih mendalam. Bersembang di media sosial tanpa menyelidik dan keluar pelbagai pendapat yang selalunya lebih menyakiti.

 

 

parafrasa

 

 

Secara literal, tidak boleh memberitahu kualiti kandungan buku hanya dengan melihat bahan yang digunakan untuk menyatukannya. Buku dengan kulit kosong dan tajuk ringkas mungkin lebih penting, lebih menghiburkan atau lebih berguna daripada buku yang dijilid dengan cara yang lebih menarik.

 

Metafora ini boleh diperluaskan kepada banyak situasi dalam kehidupan. Mungkin contoh terbaik ialah hubungan antara manusia. Jika melihat seorang wanita, adakah  akan segera mengejar mereka sebelum orang yang kelihatan biasa-biasa sahaja?

 

Begitu juga, berpuluh wanita mahu mendekati saya yang saya anggap biasa kerana perhubungan tidak semudah itu.

 

Dalam banyak kes, seseorang yang mencari orang penting akan melakukannya. Malangnya, orang yang lebih biasa mungkin mempunyai rasa humor yang lebih baik dan pandangan yang lebih menarik tentang kehidupan.

 

Prasangka untuk memutuskan perkara yang perlu dilakukan berdasarkan penampilan luaran sahaja boleh menyebabkan pengejar kehilangan peluang untuk menjalin hubungan yang bermakna.

 

Sukar untuk berubah menjadi begitu cetek, walaupun deria penglihatan sangat kuat dan mudah terjebak dalam perangkap untuk mempercayai objek yang paling cantik, berkilat atau paling mencolok sememangnya lebih baik.

 

Hanya dengan mengekalkan disiplin diri yang ketat boleh memaksa diri  untuk mengetepikan prasangka ini dan melihat dengan lebih mendalam semua yang lakukan.

 

 

parafrasa

 

 

Siapa tahu? Wanita yang lebih cantik mungkin menjadi jodoh yang lebih baik. Atau tidak panjang. Tetapi tidak akan tahu jika sentiasa mendasarkan keputusan pada perkara yang kelihatan terbaik.

 

Hanya dengan melihat ciri yang kurang jelas, boleh mengetahui orang, objek atau idea yang paling menonjol. Dan kemudian  akan mengetahuinya dengan yakin.

 

Terserah pada setiap manusia untuk menilai kerana sebagai seorang Muslim tidak lari dari beriman kepada qada dan qadar.

 

“Mana-mana orang bodoh boleh mengkritik, mengadu, dan mengutuk — dan kebanyakan orang bodoh melakukannya. Tetapi ia memerlukan watak dan kawalan diri untuk memahami dan memaafkan.” ― Dale Carnegie

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA