Jualan takaful keluarga, am dijangka rendah kesan kelembapan permintaan hartanah, kereta | DagangNews Skip to main content

Jualan takaful keluarga, am dijangka rendah kesan kelembapan permintaan hartanah, kereta

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 27 Feb - RHB Investment Bank (RHB Investment) menjangkakan jualan takaful keluarga dan am yang lebih rendah bagi Syarikat Takaful Keluarga Malaysia Berhad untuk tahun kewangan 2024 (FY24).

 

Menurut firma penyelidikan itu, unjuran tersebut memandangkan kesan asas yang tinggi dan jangkaan kelembapan permintaan untuk gadai janji serta jualan kereta baharu.

 

"Ini juga jelas dalam margin perkhidmatan kontrak (CSM) Takaful Malaysia yang menyusut 2% YoY di sebalik tempahan nilai perniagaan baharu yang lebih perlahan (-14% YoY).

 

"Walau bagaimanapun, kami berpendapat pulangan pelaburan yang kukuh masih boleh dikekalkan dan bersama-sama dengan mengurangkan perbelanjaan takaful semula akan menyokong pertumbuhan pendapatan dua angka pada FY24," katanya dalam nota kajian hari ini.

 

RHB investment berkata, keputusan FY23 Takaful Malaysia menunjukkan pertumbuhan untung bersih 23% YoY yang kukuh tetapi pergerakan CSM menunjukkan potensi penurunan hasil pada FY24.

 

Walau bagaimanapun, katanya, pulangan pelaburan yang mampan dan perbelanjaan takaful semula yang lebih rendah harus terus menyokong momentum keuntungan STMB yang kukuh.

 

"Hasil takaful sebanyak MYR2.9 bilion pada FY23 ialah pertumbuhan 14% YoY, dan berkemungkinan merupakan rekod tertinggi berbanding tahun-tahun sebelumnya. 

 

"Pertumbuhan diraih terutamanya daripada dana Am (+26% YoY), didorong oleh jualan yang lebih besar bagi produk takaful motor dan kebakaran. Dari segi Keluarga, pertumbuhan adalah lebih perlahan 3% YoY mungkin disebabkan oleh kontrak takaful yang memberi hasil yang lebih rendah," ujarnya.

 

Sementara itu, menurut RHB Investment, unjuran dinaikkan sebanyak 2 hingga 3% dengan dijangkakan pulangan pelaburan yang lebih baik walaupun masih agak konservatif. 

 

"Harga sasaran (TP) Takaful Malaysia ditingkatkan kepada RM4.40 sesaham daripada RM4.30 sesaham, termasuk sifar premium ESG. 

 

"Saranan 'Beli' Takaful Malaysia pada momentum pendapatan bersih yang mampan dan penilaian yang rendah," jelasnya.- DagangNews.com