Juruaudit ragu keupayaan Pharmaniaga dapat terus beroperasi, kerugian terlalu besar | DagangNews Skip to main content

Juruaudit ragu keupayaan Pharmaniaga dapat terus beroperasi, kerugian terlalu besar

KUALA LUMPUR 9 Mei - Juruaudit bebas bagi Pharmaniaga Bhd telah menyatakan ketidakpastian material yang mungkin menimbulkan keraguan ketara terhadap keupayaan kumpulan untuk meneruskan operasi sebagai kebimbangan utamanya berhubung penyata kewangan syarikat itu bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY2023).

 

Dalam laporannya pada 29 Mac 2024, juruaudit PricewaterhouseCoopers PLT menunjukkan kumpulan dan syarikat mencatat kerugian bersih masing-masing sebanyak RM78.7 juta dan RM63.3 juta, pada FY2023.

 

Pada 31 Disember 2023, liabiliti semasa kumpulan dan syarikat melebihi aset semasa masing-masing sebanyak RM895 juta dan RM439 juta, serta mencatatkan kekurangan modal sebanyak RM274.1 juta.

 

 

BACA JUGA Pharmaniaga rugi RM32.7 juta pada suku keempat, pendapatan juga susut 8.5% 

 

Seperti yang dinyatakan dalam Nota 2 dalam penyata kewangan, peristiwa atau keadaan ini menunjukkan bahawa wujud ketidakpastian yang ketara yang mungkin menimbulkan keraguan yang ketara terhadap keupayaan kumpulan dan syarikat untuk meneruskan usaha berterusan.

 

"Pendapat kami tidak diubah suai berkenaan dengan perkara ini," kata juruaudit itu.

 

Sementara itu, Pharmaniaga dalam makluman kepada bursa itu berkata Bursa Malaysia Securities dalam suratnya bertarikh 23 Jun 2023, telah memutuskan untuk meluluskan penyenaraian dan sebut harga sehingga 131.02 juta saham penempatan baharu yang akan diterbitkan di bawah cadangan persendiriannya. penempatan.

 

Penempatan persendirian telah selesai pada 24 Julai 2023.

 

Selain itu, permohonan yang berkaitan dengan cadangan terbitan hak yang disemak dengan waran, cadangan penempatan persendirian yang disemak, dan cadangan pengurangan modal, yang merupakan sebahagian daripada cadangan pelan penyelarasan Pharmaniaga, telah diumumkan pada 19 Februari 2024, dan diserahkan kepada Bursa Securities untuk kelulusan pada 23 Februari 2024.

 

“Setelah kelulusan pelan penyelarasan yang dicadangkan, pelaksanaannya dijadualkan secara tentatif pada suku keempat 2024.

 

"Kumpulan itu menjangka dapat menyelesaikan isu berkaitan ketidakpastian material selepas pelaksanaan pelan penyelarasan yang dicadangkan," kata Pharmaniaga.

 

Semasa bursa ditutup petang Rabu, harga saham Pharmaniaga turun 0.5 sen atau 1.47% pada 3.5 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM483 juta.

 

Pharmaniaga diklasifikasikan sebagai syarikat PN17 pada Februari 2023 selepas mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM664.39 juta pada suku keempat FY22 dan perlu membuat peruntukan sebanyak RM552.3 juta untuk stok vaksin COVID-19 yang tidak terjual. - DagangNews.com