KAB tawar biasiswa RM150,000 kepada pelajar Asasi Kejuruteraan UNITEN | DagangNews Skip to main content

KAB tawar biasiswa RM150,000 kepada pelajar Asasi Kejuruteraan UNITEN

(Dari kiri) Prof Dr Mohd Ezanee Rusli, Pengarah Eksekutif KAB, Choong Gaik Seng menawarkan biasiswa berjumlah RM150,000 kepada Jayson Lau Yi Hong, yang turut disaksikan oleh bapa beliau, Lau Khieng Siong.
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 3 Jan - Kinergy Advancement Berhad (KAB) menawarkan biasiswa bernilai RM150,000 kepada seorang pelajar Asasi Kejuruteraan di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) yang meliputi yuran penerima dari peringkat Asasi sehingga Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal.

 

UNITEN dalam satu kenyataan media berkata ia dan KAB merasmikan kerjasama mereka menerusi pemeteraian biasiswa KAB-YCU Merit Scholarship yang dianugerahkan kepada Jayson Lau Yi Hong, yang menandakan komitmen terhadap pemerkasaan minda dan ilmu.

 

Institusi pengajian tinggi swasta itu berkata proses pemilihan, termasuk penilaian dan temu bual yang ketat, memastikan penerima anugerah layak dan sejajar dengan matlamat biasiswa.

 

“Majlis menandatangani perjanjian ini bukan sekadar perjanjian kontrak, malah menandakan permulaan usaha kolaboratif untuk membentuk masa depan pelajar kita dan menyumbang kepada penambahbaikan masyarakat,” katanya.

 

Menurut UNITEN, kerjasama terbabit turut membuka pintu kepada inisiatif penyelidikan, projek perundingan, serta pelbagai peluang pertumbuhan dan pembangunan bersama.

 

Ia melihat kerjasama ini sebagai batu loncatan ke arah mewujudkan impak yang berkekalan kepada kedua-dua pelajar dan komuniti yang mereka berkhidmat.

 

Tambahnya, inisiatif biasiswa ini adalah hasil daripada memorandum persefahaman (MOU) yang ditandatangani antara KAB dan UNITEN pada Mei 2023.

 

Ketua Pegawai Operasi (COO) UNITEN, Prof Dr Mohd Ezanee Rusli berkata, pihaknya berharap untuk terus bekerjasama dengan KAB dalam usaha tanggungjawab sosial korporat berkaitan tenaga yang lain.

 

“Bersama-sama, kami boleh mewujudkan impak yang berkekalan kepada pelajar dan komuniti di tempat kami berkhidmat,” katanya.

 

Apabila kerjasama antara KAB dan UNITEN berlangsung, institusi itu kekal berdedikasi kepada matlamat bersama untuk memupuk bakat dan mencipta perubahan positif, di samping berharap KAB akan terus menjadi tunjang dalam menyokong pertumbuhan profesional dan peribadi pelajar.  - DagangNews.com