KDNK Malaysia diunjur naik kepada 4.8% tahun depan disokong pemulihan domestik – HLIB | DagangNews Skip to main content

KDNK Malaysia diunjur naik kepada 4.8% tahun depan disokong pemulihan domestik – HLIB

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 13 Dis - Walaupun ekonomi global lebih perlahan, Hong Leong Investment Bank (HLIB) mengunjurkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia kembali normal dengan meningkat kepada 4.8% pada 2024.

 

Firma penyelidikan itu berkata ini akan disokong oleh peningkatan pasaran buruh yang stabil, pemulihan industri elektrik dan elektronik (E&E), pemulihan pelancongan berterusan dan pelancaran pelaburan yang diluluskan serta pelan strategik kerajaan di bawah Ekonomi Madani.

 

Firma itu turut menjangkakan inflasi menaik kepada 2.6% YoY pada 2024 (2023: 2.5%), di mana peningkatan selanjutnya adalah bergantung pada masa pembaharuan subsidi – berkemungkinan kembali dimuatkan ke separuh kedua 2024.

 

Oleh itu, firma tersebut mengunjurkan kadar dasar semalaman kekal pada 3% tahun depan.

 

Di samping itu, selepas hampir dua tahun meningkat, HLIB menganggap Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed) akhirnya mencapai kemuncaknya.

 

HLIB berkata perubahan Fed, yang dijangka pada pertengahan 2024 sepatutnya membantu selera risiko muncul semula untuk pasaran baharu muncul (EM).

 

Ini termasuk Malaysia yang mempunyai rekod pegangan saham asing hampir rendah, sambil turut membantu pemulihan ringgit.

 

HLIB mengunjurkan dolar Amerika Syarikat dan ringgit pulih kepada purata 4.44 dalam tahun depan dan berakhir pada 4.30 (berbanding 2023: 4.54 dan 4.60, masing-masing).

 

“Tema yang kami sukai untuk 2024 ialah pemulihan kukuh yang berterusan dalam kalangan pelancong ke Malaysia, peralihan tenaga di bawah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) dan penggiatan semula pembangunan di Johor.

 

“Secara keseluruhannya, kami sederhana berat sebelah positif kepada pasaran dengan sasaran KLCI pada 1,550 (nisbah harga kepada pendapatan [PE] 2024 sebanyak 15.2 kali),” ulasnya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Selepas tahun yang mendatar (CY23: -0.3%), firma itu mengunjurkan pertumbuhan pendapatan teras KLCI untuk memperoleh semula daya tarikan pada 8.2% dalam 2024.  - DagangNews.com