Keluaran buah tandan segar tidak stabil, HLIB kekal berhati-hati terhadap prospek TSH Resources | DagangNews Skip to main content

Keluaran buah tandan segar tidak stabil, HLIB kekal berhati-hati terhadap prospek TSH Resources

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Dis - Hong Leong Investment Bank (HLIB) kekal berhati-hati terhadap prospek TSH Resources Berhad kerana bimbang terhadap keluaran buah tandan segar (BTS) yang tidak stabil manakala kos pengeluaran minyak sawit mentah dikekalkan pada paras semasa. 

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan penarafan 'pegang' dan harga sasaran RM1.07 bagi pengeluar yang beroperasi dalam penanaman, pemprosesan dan penapisan kelapa sawit, berdasarkan pendapatan teras 15 kali ganda sesaham yang tidak berubah sebanyak 7.1 sen ramalan bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2025 (FY25).

 

Mereka mengekalkan unjuran pendapatan kumpulan yang berada di bawah anggaran konsensus, sementara menunggu penyelesaian pelupusan 5,000 hektar tanah di Indonesia menjelang pertengahan 2024.

 

TSH dilaporkan sedang meneruskan aktiviti penanaman baharu, memandangkan kumpulan itu ditinggalkan dengan 30,000 hektar bank tanah yang tidak ditanam.

 

Merancakkan lagi operasinya, HLIB berkata, kumpulan itu akan mengembangkan usaha tenaga boleh diperbaharuinya (RE) ke Indonesia dengan melabur dalam empat hingga lima loji biogas dalam beberapa tahun akan datang.

 

“Kami difahamkan bahawa pembinaan loji biogas pertamanya di Indonesia (dengan anggaran jumlah RM15 juta hingga RM20 juta) akan dilakukan menjelang suku pertama FY24 dan bersedia memulakan operasi setahun kemudian.

 

“Melangkah ke 2024, pengeluaran BTS berkemungkinan rendah sedikit (berbanding 2023), kerana bank tanah tanam yang lebih rendah (bergantung pada masa penyiapan 5,000 hektar tanah di Indonesia) akan dikurangkan sebahagiannya dengan tambahan 300 hektar hingga 400 hektar kawasan yang bergerak ke dalam kurungan matang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

HLIB berkata, kunci kira-kira kumpulan itu akan kekal kukuh, memandangkan jangkaan hasil daripada pelupusan bank tanah seluas 5,000 hektar di Indonesia dan keperluan perbelanjaan modal yang rendah.- DagangNews.com