Keluaran, eksport LNG Malaysia diyakini catat pertumbuhan besar didorong peningkatan bekalan makanan — BMI | DagangNews Skip to main content

Keluaran, eksport LNG Malaysia diyakini catat pertumbuhan besar didorong peningkatan bekalan makanan — BMI

Loji pengeluaran LNG Petronas di Bintulu, Sarawak
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Julai - Pengeluaran dan eksport gas asli cecair (LNG) Malaysia bakal mencatat pertumbuhan besar, didorong pertumbuhan bekalan makanan daripada projek baharu, menurut BMI.

 

Unjuran menunjukkan pengeluaran LNG tahunan Malaysia boleh meningkat kepada 32.5 juta tan pada 2024 daripada 31.3 juta tan pada 2023, kata BMI iaitu unit penyelidikan Fitch Solutions dalam satu kenyataan.

 

BMI Country Risk And Industry Research

 

Pemacu utama pertumbuhan itu ialah ketersediaan gas suapan untuk loji pencairan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) di Bintulu, kata BMI.

 

“Malaysia mungkin menghadapi risiko peningkatan yang ketara untuk menyalurkan bekalan gas berikutan tiga projek gas utama yang dijadualkan akan datang dalam talian antara 2024 dan 2027,” kata BMI.

 

Medan gas Pegaga, yang menghasilkan gas pertamanya pada 2022, dijangka mencapai pengeluaran puncak 550 juta kaki padu standard sehari (mmscfd) pada awal 2025. Medan Kasawari pula mungkin mencecah anggaran 900 mmscfd pada 2025, manakala projek Rosmari & Marjoram boleh menambah 900 juta mmscfd pada 2026.

 

Sementara itu, medan Lang Lebah, yang diperuntukkan untuk pembangunan membekalkan gas bagi pengeluaran LNG di kilang Bintulu, boleh menghasilkan sebanyak 1,000 mmscfd apabila ia dimulakan pada 2027.

 

 

parafrasa

 

 

Secara keseluruhannya, keluaran tahunan Malaysia, pengeksport gas asli terbesar Asia, boleh mencecah 34 juta tan menjelang 2027, dengan projek sedia ada dan baharu datang dalam talian, kata BMI.

 

“Potensi peningkatan dalam pengeluaran LNG dari kilang Bintulu membolehkan Petronas memperbaharui kontrak LNG jangka panjang yang tamat tempoh dengan pelanggan Jepun,” kata BMI, sambil menyatakan enam perjanjian jangka panjang dengan jumlah gabungan 3.27 juta tan setahun ditetapkan untuk tamat tempoh antara 2024 dan 2025.

 

Bagaimanapun, kos bekalan LNG di Malaysia dijangka meningkat, sejajar dengan peningkatan kos pengeluaran gas suapan, kata BMI.

 

Keputusan Petronas untuk memajukan projek karbon dioksida (CO2) tinggi menggariskan objektif strategiknya untuk membangunkan aset gas domestik yang terkandas, kata firma penyelidikan itu.

 

Gas asli dengan CO2 yang tinggi dan bahan cemar lain, yang dikenali sebagai "gas masam" dalam industri, agak mahal dan sukar untuk diproses kerana ketoksikan dan kerosakan pada peralatan, sekaligus menyebabkan kemudaratan alam sekitar.

 

Walau bagaimanapun, rizab Malaysia yang semakin berkurangan dan projek yang dilanda konflik di tempat yang jauh seperti Iraq telah mendorong Petronas untuk meningkatkan perbelanjaan, untuk memanfaatkan sumber yang semakin sukar diekstrak di dalam dan luar negara.

 

“Walau bagaimanapun, Malaysia mempunyai insentif untuk mengguna pakai rizab gas berintensif modal dan gas CO2 tinggi untuk penggunaan domestik,” tambah BMI. - DagangNews.com