Keluaran perindustrian Malaysia meningkat 6.1% pada April 2024 - DOSM | DagangNews Skip to main content

Keluaran perindustrian Malaysia meningkat 6.1% pada April 2024 - DOSM

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Jun - Pengeluaran perindustrian Malaysia meningkat pada kadar perlahan sedikit daripada jangkaan pada April berbanding tahun sebelumnya, diterajui oleh aktiviti pembuatan dan penjanaan elektrik, menurut data terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

 

Indeks pengeluaran perindustrian (IPI) yang mengukur keluaran daripada kilang, lombong dan loji kuasa, mencatat peningkatan 6.1% pada April, berbanding bulan yang sama pada 2023, kata DOSM di sini hari ini.

 

Angka tersebut berbanding dengan kenaikan median 6.5% yang diramalkan dalam tinjauan Bloomberg dan keuntungan 2.4% tahun ke tahun Mac.

 

Pada asas bulan ke bulan, indeks jatuh 7.6% pada bulan April.

 

Bacaan terbaharu bersesuaian dengan peningkatan sederhana dalam pengeluaran kilang pengeksport utama Asia China, Korea Selatan, Vietnam, Thailand dan Taiwan pada bulan yang sama. Walau bagaimanapun, pengeluaran perindustrian di Singapura, Jepun dan AS merosot.

 

Pertumbuhan sektor pembuatan utama Malaysia meningkat kepada 4.9% tahun ke tahun pada April berbanding 1.3% pada Mac. Keluaran perlombongan melonjak 10% daripada 4.9% pada bulan sebelumnya manakala penjanaan elektrik meningkat 7.6%, menurun daripada 8.5% pada bulan Mac.

 

Industri berorientasikan domestik berkembang 9.5% pada April berbanding pertumbuhan 3.1% pada Mac, terutamanya didorong oleh pembuatan kenderaan bermotor, treler dan separa treler serta produk logam yang direka.

 

Industri eksport, bagaimanapun, meningkat kepada 2.6% pada April daripada kenaikan 0.5% pada Mac, didorong oleh kok dan produk petroleum ditapis.

 

 

dosm

 

 

Jualan pembuatan, sementara itu, meningkat pada asas tahunan untuk bulan keempat berturut-turut, meningkat 5.7% pada April kepada RM153.2 bilion pada April berbanding keuntungan Mac 1.4% tahun ke tahun, kata jabatan itu dalam satu kenyataan berasingan.

 

Kenaikan pada April didorong terutamanya oleh jualan dalam subsektor kelengkapan pengangkutan, produk mineral bukan logam, logam asas dan produk logam fabrikasi serta produk elektrik dan elektronik, katanya. - DagangNews.com