Kemenangan Trump undang ketidaktentuan ekonomi, Kamala Harris dijangka teruskan dasar Biden - HLIB | DagangNews Skip to main content

Kemenangan Trump undang ketidaktentuan ekonomi, Kamala Harris dijangka teruskan dasar Biden - HLIB

Gelagat penyokong Demokrat pada salah satu siri kempen Kamala Harris baru-baru ini. -Gambar media sosial Kamala Harris

KUALA LUMPUR 18 Sept - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research berkata, kemenangan Donald Trump sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) dijangka membawa lebih banyak kelancaran dari sudut ekonomi.

 

Sebaliknya, kata firma penyelidikan itu, jika calon Demokrat, Kamala Harris menang pula mungkin akan menyaksikan situasi ekonomi yang cenderung kepada keadaan sedia ada dengan meneruskan dasar-dasar Presiden Joe Biden.

 

Harris bercadang untuk menaikkan kadar cukai korporat daripada 21% kepada 28%, manakala Trump ingin mengekalkan pemotongan cukai sedia ada di bawah Pemotongan Cukai dan Akta Pekerjaan (TCJA) dan mungkin menurunkan cukai korporat kepada 15%.

 

Katanya, "pemotongan cukai Trump" sebelum ini akan menjadi sesuatu yang positif untuk Wall Street dengan FBM KLCI mempunyai hubung kait sebanyak 60% manakala sebaliknya mungkin berlaku di bawah cadangan Harris.

 

"Dasar Trump mempunyai implikasi bercampur terhadap inflasi. "Tindak balas tarif" beliau akan menyemarakkan inflasi, sementara peningkatan pengeluaran minyak mungkin menyejukkannya.

 

“Dengan itu, dalam jangka pendek, kami mengekalkan pendirian kami bahawa Rizab Persekutuan AS (Fed) akan beralih segera berikutan inflasi yang semakin sederhana dan penurunan dalam pasaran tenaga kerja, yang baik untuk ringgit dan bursa tempatan,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

trump
Kempen Trump di Georgia menerima sambutan hangat penyokongnya. -Gambar FB Donald Trump

 

Usaha Trump untuk gali dan gali'  boleh menjadi bencana bagi harga minyak memandangkan akan berlaku peningkatan bekalan, manakala polisi minyak Harris yang lebih ketat boleh menawarkan sokongan harga.

 

Sebarang perubahan dalam harga minyak boleh memberi implikasi kepada kedudukan fiskal Malaysia kerana “petroleum” membentuk 18-32% daripada hasil kerajaan selepas pemansuhan cukai barangan dan jualan (GST) dan perbelanjaan modal Petronas, yang mempunyai implikasi kepada pemain minyak dan gas tempatan.

 

Harris kemungkinan akan meneruskan dasar pro-iklim Biden, sementara kemenangan Trump mungkin membawa kepada kemunduran dalam hal ini.

 

Senario terakhir mungkin membantu mengekalkan harga panel solar pada kadar rendah, menawarkan keadaan yang kondusif untuk peralihan tenaga Malaysia di bawah Pelan Peralihan Tenaga Negara (NETR) dan memberi manfaat kepada pemaju panel tempatan serta kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pelaksanaan.

 

Trump dijangka memperhebatkan perang dagang dengan China kerana beliau telah meminta levi melebihi 60% ke atas barangan China, bersama dengan kadar umum 10-20% ke atas semua import lain.

 

Pendekatan Harris mungkin mencerminkan gaya terarah Biden dengan menumpukan kepada sektor strategik.

 

HARRIS
Kamala Harris pada sesi kempen Pilihan Raya Presiden AS di Atlanta. -Gambar media sosial Kamala Harris

 

Penerusan atau peningkatan perang dagang AS-China boleh memberi manfaat kepada Malaysia melalui peralihan perdagangan dan penyebaran strategi China+1.

 

Walaupun mengakhiri perang yang melibatkan Rusia-Ukraine dan Israel-Gaza akan menjadi tugas yang berat, Trump mungkin mempunyai peluang yang lebih baik berbanding Harris.

 

Penyelesaian akan mengurangkan premium risiko geopolitik ke atas harga minyak.

 

“Secara umumnya, kami menjangkakan lebih banyak kelancaran ekonomi dan turun naik pasaran di bawah Trump dengan gaya konfrontasinya yang ‘tembak terus’, walaupun ini tidak semestinya perkara buruk kerana Malaysia telah mendapat manfaat daripada perang dagang,” kata HLIB.

 

Sebaliknya, kemenangan Harris mungkin menyaksikan keadaan yang lebih biasa kerana beliau akan meneruskan dasar yang ditetapkan oleh Presiden sebelumnya.

 

Walau bagaimanapun, HLIB percaya Malaysia dalam apa keadaan berada dalam kedudukan yang baik untuk mengatur sebarang perubahan dasar luar yang mungkin timbul selepas pilihan raya Presiden AS 5 November 2024. - DagangNews.com