Kementerian Sumber Manusia jalankan operasi penginapan pekerja bermula 13 & 14 Oktober | DagangNews Skip to main content

Kementerian Sumber Manusia jalankan operasi penginapan pekerja bermula 13 & 14 Oktober

Penginapan pekerja

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 13 Okt. - Operasi Bersepadu Penguatkuasaan Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446) dijalankan secara serentak di seluruh negara bermula 13 dan 14 Oktober 2020.

Kementerian Sumber Manusia dalam satu kenyataan hari ini berkata, operasi berkenaan bertujuan untuk mempertingkatkan tahap kesedaran majikan dan penyedia penginapan berpusat terhadap akta berkenaan.

"Timbalan Menteri Sumber Manusia, Awang Hashim turut menyertai Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) yang menjalankan Operasi Bersepadu Penguatkuasaan Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 [Akta 446] di sekitar Sungai Petani, Kedah. 

"Operasi ini bertujuan untuk mempertingkat tahap kesedaran majikan dan penyedia penginapan berpusat terhadap Akta 446 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang telah mula berkuat kuasa pada 1 Jun 2020 serta perundangan subsidiarinya yang berkuatkuasa pada 1 September 2020," jelas kementerian itu.

Akta 446 mewajibkan majikan menyediakan penginapan pekerja mengikut ketetapan yang telah digariskan dengan menitikberatkan keselamatan, kesihatan dan kebersihan.

Secara tidak langsung, Akta 446 menggalakkan majikan mengamalkan norma kerja baharu melalui penjarakan fizikal di tempat kerja dan penginapan pekerja. 

Bidang kuasa Akta 446 juga telah diperluaskan kepada semua sektor pekerjaan yang menyediakan kemudahan perumahan dan penginapan bagi para pekerja.

Setiap penginapan atau penginapan berpusat pula diwajibkan untuk mendapatkan perakuan daripada Ketua Pengarah JTKSM.

Tambah kementerian itu lagi, operasi tersebut turut memberi tumpuan kepada tahap pematuhan kepada akta-akta perburuhan seperti Akta Kerja 1955, Akta Kanak-kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) 1966 dan Akta Perintah Gaji Minimum 2020.

"Majikan dan penyedia penginapan yang menyediakan kemudahan penginapan kepada pekerja diseru supaya mengemukakan permohonan perakuan penginapan kepada Jabatan Tenaga Kerja secara atas talian melalui pautan http://akta446.mohr.gov.my," ujar kementerian itu. - DagangNews.com