Kenanga lantik Chin Siew Siew sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bebas baharu | DagangNews Skip to main content

Kenanga lantik Chin Siew Siew sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bebas baharu

Chin Siew Siew
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Jun - Kenanga Investment Bank Berhad (Kenanga) melantik Chin Siew Siew sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bebasnya berkuat kuasa mulai 1 Jun 2022. 

 

Kenanga dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan, pelantikan itu membolehkan lembaga pengarah menambah pengalaman komersial, operasi Chin Siew Siew an industri, khususnya dalam menegak digital dan teknologi.

 

"Chin, seorang veteran digital dan teknologi dengan pengalaman lebih 30 tahun, memulakan kerjayanya dalam pengaturcaraan dan berkembang ke peranan kepimpinan di atas pasaran dalam syarikat berbilang negara.

 

"Pengalaman kerja terakhir beliau adalah dengan IBM yang mana beliau berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Digital negara dan sebagai Peneraju Perkhidmatan ASEAN untuk Perniagaan Multivendor IBM sebelum bersara pada 2018," katanya.

 

Jelas kenyataan itu, di bawah kepimpinannya, IBM Malaysia berjaya meneruskan strategi pengembangan perniagaan dan mengembangkan bahagian pasarannya dengan tumpuan untuk memangkin sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS). 

 

"Sebagai menyokong PKS, Chin menyelia penubuhan Pusat Kecemerlangan Digital di IBM Malaysia, yang berfungsi sebagai hab untuk hubungan yang relevan kepada syarikat baharu, rakan kongsi pelaburan, rakan kongsi teknologi dan pihak berkepentingan kerajaan di negara ini," katanya.

 

Katanya, Chin memiliki Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Sains Komputer dari University of Arkansas. - DagangNews.com