Kenanga Research kekal ‘neutral’ terhadap sektor hartanah ekoran lebihan bekalan, sentimen pengguna melemah | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research kekal ‘neutral’ terhadap sektor hartanah ekoran lebihan bekalan, sentimen pengguna melemah

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 6 Okt - Kenanga Research mengekalkan saranan ‘neutral’ terhadap sektor hartanah berikutan lebihan bekalan masih berterusan dan pemilikan rumah kini semakin sukar dicapai berikutan kadar faedah tinggi, inflasi terus tinggi dan pengenalan subsidi bahan api bersasar yang mungkin menghakis kuasa perbelanjaan kumpulan pengguna tertentu.

 

Walaupun kebanyakan pemaju telah mencatatkan jualan yang baik, firma penyelidikan itu menjelaskan bahawa ia dicapai melalui pelancaran yang sangat terpilih dan terukur, serta memastikan tidak menyesakkan pasaran dengan tawaran baharu.

 

Bertentangan dengan kepercayaan pelabur saham, Kenanga Research mendedahkan bahawa hanya sedikit warga asing yang berminat dengan hartanah Johor.

 

“Pasaran Johor telah mendapat perhatian ramai baru-baru ini, didorong oleh sentimen yang lebih baik disebabkan perkembangan Sistem Transit Rapid (RTS) yang menghubungkan Johor Bahru dengan Singapura.

 

“Menurut Ho Chin Soon Research, pembeli kebanyakannya masih terdiri daripada warga tempatan atau warga Malaysia yang bekerja di Singapura. Ini sejajar dengan semakan kami dengan pelbagai institusi pinjaman yang beroperasi di sana bahawa hanya sebahagian kecil rakyat Singapura yang mempunyai pegangan dalam hartanah Johor, mungkin disebabkan titik harganya yang semakin mengecil berbanding hartanah di Kuala Lumpur.

 

“Walaupun pemaju tertentu tidak memasarkan secara aktif kepada rakyat Singapura untuk bakal pembeli, mereka mungkin menjadi sasaran akhirnya sekiranya permintaan daripada penduduk tempatan mula memuncak,” jelasnya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Mengulas mengenai rumah yang tidak terjual, Kenanga Research memetik data Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) yang mendedahkan terdapat penurunan dalam bilangan unit dalam edaran (termasuk lebihan bekalan dan unit dalam pembinaan yang tidak terjual) pada 133,000 unit dalam separuh pertama tahun ini berbanding 142,000 unit pada separuh kedua tahun lalu.

 

“Kebanyakan unit tidak terjual dalam kategori kediaman dan pangsapuri servis dengan julat harga RM500,000 ke atas, mencakupi 47.8% dan 57.7% daripada jumlah masing-masing.

 

“Secara keseluruhan, kondominium/pangsapuri terdiri daripada 58.3% daripada jumlah unit tidak terjual dan 50.5% daripada jumlah unit kediaman dalam pembinaan yang tidak terjual,” katanya.

 

Menurut firma itu, pasaran Kuala Lumpur, Johor dan Selangor adalah tempat isu-isu ini menjadi kebimbangan utama tetapi juga merupakan wilayah yang berkemungkinan besar menyaksikan pelancaran pembangunan baharu.

 

Berikutan lebihan dalam inventori, pemaju mungkin perlu mendedahkan cadangan nilai yang kukuh untuk mengukuhkan kadar pengambilan pembangunan mereka untuk memastikan daya maju projek.

 

Pilihan utama firma itu bagi sektor ini adalah Sunway Berhad (outperform, harga sasaran [TP]: RM2.27) memandangkan kepelbagaian perniagaannya yang menyediakan perlindungan terhadap sebarang kemelesetan industri tunggal dan perniagaan penjagaan kesihatannya yang semakin berkembang.  - DagangNews.com