Keputusan kewangan 1HFY24 Petronas kekal stabil, mampu tingkatkan lagi perbelanjaan dalam negara - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Keputusan kewangan 1HFY24 Petronas kekal stabil, mampu tingkatkan lagi perbelanjaan dalam negara - Kenanga Research

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 6 Sept - Keputusan separuh pertama 2024 Petronas kekal stabil secara tahunan walaupun menghadapi cabaran daripada harga gas asli cecair (LNG) yang lebih rendah dan margin hiliran yang lemah.

 

Menurut Kenanga Research, cabaran tersebut telah diimbangi bahagian huluan yang terus mencatatkan pengeluaran yang lebih kukuh. 

 

"Walaupun sebarang pengurangan dalam perbelanjaan modal (capex) Petronas sebanyak RM60 bilion sedang dipantau dengan teliti (1H25: RM25.7 bilion), kami telah melihat peruntukan domestik yang lebih tinggi secara tahunan sebanyak 18%, yang menguatkan idea ia akan dapat memperuntukkan lebih banyak untuk perbelanjaan domestik. 

 

"Ini terutamanya berlaku fleksibiliti tambahan dalam kitaran capex LNG Kanada yang dijangka berakhir menjelang akhir tahun," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Sementara itu, kata Kenanga Research, capex dalam negara Petronas meningkat 18% secara tahunan, didorong oleh projek LNG terapung di Sabah dan projek minyak Gansar & Integrated Bekok di Semenanjung. 

 

Katanya, di luar ruang domestik, pelaburan asing termasuk kemudahan eksport LNG di Kanada dan perbelanjaan Gentari untuk projek ammonia hijau di India.

 

Ujar firma itu, Petronas telah mengekalkan pendekatan berhati-hati terhadap perbelanjaan di tengah ketidakpastian makroekonomi engan syarikat minyak negara itu komited untuk memelihara nilai melalui rasionalisasi kos dan pelaburan yang fokus pada nilai. 

 

"Dengan aliran tunai operasi yang kukuh dan dividen yang diluluskan sebanyak RM32 bilion untuk tahun kewangan 2024 (FY24) (berbanding RM40 bilion dalam FY23), kami percaya kumpulan ini masih boleh meningkatkan perbelanjaan domestik, walaupun ia mungkin kurang berbelanja pada sasaran capex tahunan RM60 bilionnya. 

 

"Capex untuk tenaga baru dijangka kekal terkawal pada 18%, manakala capex asing, khususnya untuk projek LNG Kanada, dijangka memasuki fasa akhir menjelang akhir FY24," jelasnya.

 

Menurut Kenanga Research, Sarawak kekal sebagai kawasan strategik utama untuk Petronas. 

 

Firma penyelidikan itu percaya perkembangan ini akan membolehkan Petronas mengalihkan lebih banyak bajet capexnya ke pasaran domestik, yang telah kurang dilaburkan dalam lima tahun lalu, untuk mengelakkan penurunan pengeluaran semula jadi yang di Malaysia. 

 

"Mengenai perbincangan yang sedang berjalan antara Petronas dan Sarawak mengenai pengagihan gas negeri, Petronas telah menekankan bahawa kedua-dua pihak kekal sebagai rakan strategik dalam pembangunan sumber hidrokarbon. 

 

"Oleh itu, kami menjangkakan capex huluan di kawasan luar pesisir Sarawak akan kekal utuh dalam jangka panjang, walaupun mungkin berlaku sedikit kelewatan dalam jangka pendek sementara butiran perjanjian masih dalam peringkat akhir. 

 

"Pada pandangan kami, ini akan menjadi gangguan jangka pendek untuk penyedia perkhidmatan huluan di Malaysia dan mereka kekal dalam kedudukan yang baik di pasaran huluan domestik disebabkan oleh kekurangan kontraktor, dan kami menjangkakan peningkatan aktiviti pada tahun 2025 secara keseluruhan," ujarnya.

 

Kenanga Research dalam pada itu mengekalkan penilaian sektor minyak dan gas sebagai 'OVERWEIGHT' dengan penekanan yang sama diberikan kepada penyedia perkhidmatan huluan dan pemain di pertengahan disebabkan oleh prospek makroekonomi yang menggalakkan.

 

"Di tengah-tengah permintaan serantau yang lain, kami menjangkakan aktiviti penyedia perkhidmatan huluan, terutamanya, akan meningkat berikutan penawaran yang terhad memandangkan permintaan serantau yang masih meningkat. 

 

"Pilihan utama dalam sektor ini adalah DIALOG (OP; TP: RM3.37), DAYANG (OP; TP: RM3.80), dan WASCO (OP; TP: RM1.70)," katanya.- DagangNews.com