Kerajaan bayar RM7.15 bilion tanggung projek LCS sehingga sekarang — Mohamed Khaled | DagangNews Skip to main content

Kerajaan bayar RM7.15 bilion tanggung projek LCS sehingga sekarang — Mohamed Khaled

KUALA LUMPUR 24 Jun - Kerajaan sudah membayar sejumlah RM7.15 bilion setakat ini untuk projek kapal tempur pesisir (LCS) yang telah lama tertangguh, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

 

Menurut beliau, bayaran tersebut adalah mengikut kontrak yang ditetapkan, yang berdasarkan kemajuan keseluruhan projek LCS dan bukannya kemajuan pembinaan kapal individu.

 

"Sebanyak RM7.15 bilion yang dibayar oleh kerajaan merupakan 63.69% daripada jumlah kos projek sebanyak RM11.22 bilion berbanding bayaran yang dirancang pada asalnya sebanyak 68.43% berdasarkan kemajuan projek," kata Khaled sebagai menjawab soalan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (PN-Tanah Merah) pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat pada Isnin.

 

 

Mengenai kemajuan projek LCS, Khaled menyatakan kapal pertama telah berjaya dilancarkan di dalam air, manakala kerja pada kapal kedua adalah 64.66% siap, LCS 3 pada 56.48%, LCS 4 pada 54.1%, dan LCS 5 pada 42.33 %.

 

“Justeru, kerajaan yakin penghantaran LCS akan mengikut jadual seperti yang dirancang, bermula Ogos 2026,” tambah Khaled.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Isu kelewatan LCS: Kapal perang Australia HMAS Anzac dipertimbang TLDM tetapi didapati tidak sesuai

 

 

lcs

 

 

Projek LCS telah menjadi perhatian dalam beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan oleh kelewatan dan kelebihan kos. Pada mulanya dianggarkan RM6 bilion, pembangunan kos kapal meningkat kepada RM9.18 bilion dan akhirnya mencecah RM11.22 bilion.

 

Skop projek itu juga dikurangkan daripada enam kapal kepada lima, dengan tarikh penghantaran disemak bagi setiap kapal yang ditetapkan pada Ogos 2026, April 2027, Disember 2027, Ogos 2028 dan April 2029, masing-masing.

 

Kelewatan berpanjangan itu mendorong campur tangan kerajaan, membawa kepada pengambilalihan BNS pada harga RM1 melalui kenderaan tujuan khas Kementerian Kewangan, Ocean Sunshine Bhd. - DagangNews.com